به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

معرفي آثار باستاني* استان اردبيل*

 

جمعه مسجد :

اين مسجد باقي مانده يك بناي بزرگ از دوره سلجوقيان است . بناي ابتدائي اين مسجد آتشكده اي ازدوران اشكاني مي باشد كه در محله پير شمس الدين ميان گورستاني قرار گرفته و از سه قسمت تشكيل شده است . اولين قسمت بنا پايه مناره اي است كه در فاصله اندكي از مسجد به چشم مي خورد . 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بقعه سيد امين الدين جبرييل :

اين بنا در 3 كيلومتري اردبيل در روستاي كلخوران واقع شده است و مربوط به اوايل قرن دهم هجري مي باشد . بناي بقعه هشت ضلعي بوده و در محوطه باغي به ابعاد 150تا 200 متر قرار دارد.همانطور كه در شكل مي بينيد در نماي بيروني بقعه از تزئينات كاشي به صورت تلفيقي استفاده شده است .سقف بقعه مسطح است و در وسط آن گنبد آجري نسبتا بزرگي ديده مي شود .در ورودي زيريك ايوان قرارگرفته و داراي تذهيب كاشي است . سبك نقاشي جناحين در ورودي بيانگر هنر دوره صفوي است . 

 

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مقبره شيخ حيدر :

مقبره منسوب به شيخ حيدر در مشكين شهر واقع شده و به شكل استوانه و به ارتفاع 18 متر است . خارج بنا استوانه اي است ولي داخل آن دوازده ضلعي منتظم است . سرداب آن نيززير برج قرار دارد و داراي يك در ورودي در شمال برج مي باشد . درباره تاريخ بناي آن نظرات متعدي وجود دارد اما از لحاظ كاشيكاري احتمالا مربوط به قرن هفتم هجري مي باشد. 

 


1
X