به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

شهرستان‌ها و تقسيمات كشوري

استان هرمزگان داراي ۱۱ شهرستان، ۲۵ شهر، ۳۳ بخش و ۷۱ دهستان و ۲۱۷۰ آبادي داراي سكنه‌است. چندين دهه قبل اين استان خود بخشهايي از كرمان و فارس به شمار مي‌رفته‌است.

فهرست شهرستان‌هاي استان هرمزگان ايران:

  1. شهرستان ابوموسي
  2. شهرستان بستك
  3. شهرستان بندر عباس
  4. شهرستان لنگه
  5. شهرستان جاسك
  6. شهرستان حاجي‌آباد
  7. شهرستان رودان
  8. شهرستان قشم
  9. شهرستان گاوبندي
  10. شهرستان ميناب
  11. شهرستان خمير

منابع

  • الوحيدي الخنجي، حسين بن علي بن احمد، «تاريخ لنجه» ، چاپ دوم، دبي: دار الأمة للنشر والتوزيع، ۱۹۸۸ ميلادي.
  • محمد صديق، عبدالرزاق، «صهوة الفارس في تاريخ عرب فارس» ، چاپ اول، شارجه: چاپ خانه المعارف، ۱۹۹۳ ميلادي.
  • محمديان، كوخردي، محمد ، «شهرستان بستك و بخش كوخرد» ، ج۱. چاپ اول، دبي: سال انتشار ۲۰۰۵ ميلادي.
  • العصيمي، محمد بن دخيل، عرب فارس ، چاپ اول، دمام (عربستان سعودي): انتشاراتي الشاطيء الحديثة، ۱۴۱۸ هجري قمري.
  • حاتم، محمد بن غريب، تاريخ عرب الهولة، چاپ اول، قاهره: دارالعرب للطباعة والنشر والتوزيع، ۱۹۹۷ ميلادي.
  • الكوخردي، محمد، بن يوسف، (كُوخِرد حَاضِرَة اِسلامِيةَ عَلي ضِفافِ نَهر مِهران Kookherd, an Islamic District on the bank of Mehran River) الطبعة الثالثة، دبي: سنة ۱۹۹۷ للميلاد.
  • كامله، القاسمي، بنت شيخ عبدالله، (تاريخ لنجة) مكتبة دبي للتوزيع، الامارات:، چاب دوم، انتشار سال ۱۹۹۳ ميلادي. (به عربي).
  • هرمزگان، ناشر:اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي استان هرمزگان، زير نظر همايون اميرزاده، سال ۱۳۸۸ خورشيدي.
  • تاريخچه شهرستان تبريز
    تبريز يكي از قديمي ترين مناطق ايران است و مجموعه آثار تاريخي و نشانه هاي باستان شناختي كه از محل هاي مختلف آن به دست آمـده دلالت بر ديـريـنـگـي و قـدمـت تـاريخي ايـن شـهـر دارد. سـاركـن « سـاركـن پـادشـاه آشـور 722-750 » در كتبيه خود از شهري به نام اوشكايا كه شايد همان اسكوي امروزي است و نيز از دژ و قلعه‌ محكمي به نام تارويي ياد مي كند كه ............

تاريخچه شهرستان تبريز
تبريز يكي از قديمي ترين مناطق ايران است و مجموعه آثار تاريخي و نشانه هاي باستان شناختي كه از محل هاي مختلف آن به دست آمـده دلالت بر ديـريـنـگـي و قـدمـت تـاريخي ايـن شـهـر دارد. سـاركـن « سـاركـن پـادشـاه آشـور 722-750 » در كتبيه خود از شهري به نام اوشكايا كه شايد همان اسكوي امروزي است و نيز از دژ و قلعه‌ محكمي به نام تارويي ياد مي كند كه به احتمال زياد تبريز است. گذشته از اين در يكي از كتبيه هاي سناخريت پادشاه آشور ( 705-681 ق . م ) از شهري به نام تربيس نام برده شده است كه پادشاه مزبور در آنجا معبدي به نام نركان ساخته بود. بعضي از مورخان تروياي معروف و تبريز را يكي مي پندارند. عده اي حتي اين شهر را همان سوز يا شوش قديم و عده اي ديگر آكراتا يا آماتاي ذكر شده در تورات فرض كرده اند. تعيين تاريخ دقيق پيدايش شهرنشيني در دشتي كه  تبريز در آن قرار گرفته دشوار است. شرايط اين دشت حاصلخيز به واسطه وجود دو رود آجي چاي و مهران رود، اقليم معتدل، موقعيت ارتباطي بسيار مناسب، وجود منابع زيرزميني غني و موقعيت مناسب استراتژيكي آن، زمينه مساعدي براي تكوين و توسعه زندگي شهري فراهم آورده است. در دوره حكومت رواديان تبريز پايتخت آذربايجان شد و به علت موقعيت ممتاز جغرافيايي و نظامي خود بيشتر از ساير شهرها مورد توجه قرار گرفت. در سال 340  هجري قمري از اتحاد سه گانه‌ تبريز،  اشنو ( اسند ، اسنق ) و دهخوارقان مملكت بني روديني به وجود آمد كه حكام آن قدرت و استقلال كامل داشتند و خلفاي بغداد از دخالت و نفوذ كمي در آن برخوردار بودند. از قرن دهم ميلادي يا قرن سوم هجري به بعد نام تبريز در رديف شهرهاي بزرگ آذربايجان آمده است كه در آنجا همزمان با پيشرفت صنعت و تجارت علم و تمدن نيز شكوفا شده است. اهالي تبريز در سال 616 هجري موفق شدند با دادن هداياي قيمتي و پول فراوان از هجوم مغولان به شهر و ويراني آن جلوگيري كنند. پس از حمله مغول به ايران براي اولين بار شهر تبريز به دستور آباقاخان ( 680-663 هجري قمري ) پايتخت رسمي ايلخانان شد. در سال 658 هجري در دوران حاكميت آباقاخان در تبريز ، زندگي مدني و اقتصادي دوباره شكوفا شد. سلطان محمود غازان خان معروف ترين شاه مغول در 694 هجري تبريز را مقر حكومت قرار داد و آن را به منتهاي درجه عظمت و بزرگي و آباداني رساند. پس از ايلخان مغول، تبريز در عصر جلايريان و تركمانان آق قويونلو و قره قويونلو پايتخت ايران شد و در اين زمان (870هجري) بود كه به دستور جهان شاه بن قره يوسف بن تركمان مسجد كبود (‌گؤي مسجد) بنا گرديد. در سال 906 هجري شاه اسماعيل صفوي (‌متخلص به ختايي) تبريز را پايتخت ايران كرد. در دوران صفوي شهر تبريز بارها ميدان جنگ ايران و عثماني شد. در آغاز حكومت قاجار بخصوص زمان فتحعلي شاه، تبريز پايتخت دوم يا وليعهد نشين ايران شد و محل استقرار عباس ميرزا نايب السلطنه گرديد. در دوره استبداد صغير محمد علي شاه، مردم تبريز به رهبري دو قهرمان ملي – ستارخان و باقرخان – پس از ماهها مبارزه و ستيز ، ابتدا تبريز و آذربايجان و سپس ايران را از چنگ استبداد رهايي بخشيدند


1
X