به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

مشاهير استان خراسان شمالي

 
شيخ فضل ا... آل شيخ
 

شيخ فضل ا... آل شيخ از برجسته ترين واعظان بجنورد در زمان خود بود وي به نهج البلاغه احاطه كامل داشته و هميشه در اغاز هر وعظ خطبه هايي از آن را قرائت و تفسير ميكرد.او در مجالس وعظي كه در عشق آباد تركمنستان تشكيل ميشد نيز شركت ميكرد . شيخ فضل ا... آل شيخ در مشهد مقدس اقامت داشت و در سال 1340 هجري شمسي در همانجا مرحوم گرديد.

شيخ مرتضي بجنوردي
 

حاج شيخ محمد شريف در كتاب گنجينه دانشمندان مينويسد : از بجنورد دانشمندان بزرگي برخاسته اند كه از انهاست مرحوم آيت ا... حاج شيخ محمد تقي بجنوردي و فرزند مرحومش آيت ا... حاج شيخ مرتضي بجنوردي حاج شيخ مرتضي فرزند محمد تقي بجنوردي از زهاد بود و مقدسين به وي اعتقاد داشتند و با او نماز ميخواندند . شيخ مرتضي در مشهد سكونت داشت و در محرم سال 1350 در همانجا وفات يافت و در كنار پدرش مدفون گشت.

 
علي بن مهزيار
 

ابوالحسن علي بن مهزيار - ازياران خاص اصحاب ائمه اطهار (عليهم السلام) است . او جزء وكلاي امام جواد (ع) بوده و حضور پر نور امام رضا (ع ) و امام هادي (ع) را دريافته و از اصحاب ايشان محسوب ميشود.علي بن مهزيار چنان بود كه چون از نماز صبح و اوراد آن فارغ ميشد به هنگام طلوع آفتاب سر به سجده مي نهاد و بلند نميشد تا براي هزاران تن از مومنان دعاميكرد و پيشاني او ازكثرت سجود پينه بسته بود .علي بن مهزيار در طول مدت عمرش بيش از 30 كتاب تاليف نموده است.ابن مهزيار در جاجرم به وكالت ائمه اطهار قيام داشته و به اخذ حقوق و ابلاغ تكليف اقدام ميكرده است .تا پيش از علي بن مهزيار وكالت با عبدا... بن جندب بود و پس از در گذشت او پسرش به حكم امام به جاي او نشست. شيخ ابوالعباس نجاشي نام آثار علي بن مهزيار را چنين ثبت كرده است:كتابهاي الوضوءالصلـوة –الزكوة-الصوم -الحج - الحدود - الديات -النذر والايمان و الكفارات-الحروف - القائم و... آرامگاه اين بزرگوار در 2 كيلومتري شرق جاجرم يكي از شهرستانهاي استان خراسان شمالي در ميان گورستان قديمي و نزديك آرامگاه شهيد كمال قرار دارد.

حاج كاظم تبريزي
 

حاج كاظم تبريزي در سال 1300 شمسي در بجنورد ديده به جهان گشود . وي يكي از زاهدان و عارفان نامدار زمان خود به شمار ميآمد و همواره در مجالس و محافل عرفاني حضور مي يافت .حاج كاظم پيشه نانوايي داشت و شبها با لباس مبدل در كوچه ها به مداحي مي پرداخت و اگر پولي به او ميدادند - انها را بين افراد مستحق كه ميشناخت تقسيم ميكرد . حاج كاظم تبريزي يكي از مداحان و شيفتگان ائمه اطهار (ع) بوده وتمايلي به خواندن سرو د هايش نزد ديگران نداشته است.عارف بجنوردي نيز يكي از مريدان حاج كاظم تبريزي است. سرانجام در پانزدهم آبانماه 1364 هجر ي شمسي در سن 64 سالگي چشم از جها ن فرو بست.

 

4420   

سيد رضا هاشميان
 

سيد رضا فرزند ميرزامحمذ در سال 1280 هجري شمسي در يكي از روستاهاي استان خراسان شمالي واقع در منطقه گرمه وجاجرم ديده به جهان گشود. تا سنين نوجواني در همانجا به سربرد. پس از آن چند سالي را در بجنورد در خدمت دايي خويش ميرزا عبدالحي از علماي خراسان گدراند و مقدمات فقه و اصول و ادبيات را از وي فرا گرفت . پس از آن عازم مشهد مقدس گرديد و در جوار آستان ملكوتي ثامن الائمه (ع) به تكميل مدارج علمي و كسب فيوضات معنوي پرداخت و محضر درس استادان بزرگي همچون آيت ا... حاج حسين قمي ، آقازاده خراساني ، و اديب نيشابوري را درك كرد و درسن 30 سالگي از آيت ا... نائيني اجازه اجتهاد دريافت كرد و در شمار استادان مبرّز حوزه در امد . فضلاي بسياري در مجلس درس وي حضور مي يافتند. اقامت او در مشهد قريب 20 سال طول كشيد تاآنكه در سال 1314 به انگيز ه ديدار اديب بجنوردي به اصفهان مسافرت نمود كه اين سفر يه اقامت نسبتا طولاني وي در آن ديار انجاميد.آشنايي و مصاحبت با آيت ا... رحيم ارباب ، در اقامت وي در اصفهان موثر بود. سيد رضا هاشميان در سال 1336 شمسي به تهران عزيمت كرد و در دانشكده معقول و منقول (الهيات) به تدريس و تحقيق پرداخت و دوره هاي عالي فقه ،اصول،ادبيات ، منطق و فلسفه را مكرر تدريس نمود . استاد هاشميان گدشته از مراتب علمي ، انساني مهربان ، فروتن ، با تقوي و پاكدامن ، شكيبا و مومني حقيقي بود و زندگاني خودرا چون دوران طلبگي به سادگي گدراند و هرگز روح پاك و مصفايش را به هواهاي نفساني آلوده نساخت. پس از مرگ تنها برادرش سيد مرتضي ( عارف بجنوردي) ، به جمع آوري ديوان او همت گماشت و در فاصله يك سال و اندي ، اين مهم را به انجام رسانيد. شب هان روزي كه جمع آوري ديوان عارف خاتمه يافت ، نشانه كسالت در وي پديدار گشت و براثر همان بيماري در 29 بهمن 1354 به ملكوت اعلي پيوست و تن خاكي او بنابر وصيت ، در بهشت زهرا به زير خاك مدفون گشت . با آنكه سيد رضا هاشميان داراي طبع شعر بود چندان رغبتي به سرودن شعر نداشت و جمع سروده هايش به 200 بيت نميرسد.

 

4423 


1
X