به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

مشتاقيه ( سه گنبد )

 

مشتاقيه محلي در شرق مسجد جامع كرمان در ابتداي خيابان 17 شهريور كه از ميدان مشتاقيه انشعاب پيدا مي كند قرار دارد و از آثار دوره قاجاريه مي باشد .سه گنبد مزبور براي سه مقبره مشتاق عليشاه-شيخ اسماعيل و كوثر عليشاه بنا گرديده است . گنبدهايي كه بر فراز دو مقبره مشتاق و كوثر عليشاه واقع شده اند كاشيكاري بوده و در قرن اخير ساخته شده اند و چون در ساختمان آن توجه كافي نكرده اند متاسفانه قسمتهايي از كاشيها ريخته و بقيه نيز رو به تخريب است .

مشتاق عليشاه از پيشوايان صوفيه در قرن 13 هجري بوده كه در اواخر زمستان 1306 هجري قمري سنگسار شده . مي گويند جرم مشتاق اين بوده كه قرآن را با نواي سه تار مي خوانده است . لازم به ذكر است كه قبل از تدفين عرفاي يادشده اين مكان مقبره ميرزا حسين خان رايني ( 1202 هجري قمري ) جد اعلاي سادات معروف به ميرحسيني كرمان بوده . وي در زمان زنديه و پس از فوت كريم خان زند تا مدتي حاكم كرمان بوده . او در زمان حياتش اين محوطه را براي آرامگاه خود انتخاب كرده بود لذا پس از فوت مشتاق يارانش به واسطه ارتباطي كه مشتاق با حسين خان داشت او را در جوار وي تدفين نمودند .

از در بزرگ كه وارد مي شويم پس از گذشتن از راهرويي كم عرض و طولاني به باغچه مشتاقيه مي رسيم . در سمت شمال بنا در ساختمان مقبره مشتاقيه كوثر عليشاه و مير حسين خان قرار دارند.  از جمله آثار هنري مقبره فوق مي توان به كاشيكاري و تزئينات داخل بناي مذكور اشاره نمود . 


1
X