به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

روستاي زوارم

 

روستاي زوارم در 28 كيلومتري جنوب غربي شهرستان شيروان واقع شده است كه به معناي دره بهشت مي باشد.بيش از صد سال قبل ناصرالدين شاه قاجاربا كارواني از اين نقطه گذشت كه اعتمادالسلطنه نيز همراهش بود و ر سفرنامه اش زوارم را دره ارم معرفي كرده و نوشته بو دهكده اي است معتبر كه از غريب و بومي400خانوار سكنه داردو هواي آن در كمال خوبي ميباشد.....

موقعيت وتاريخچه روستاي زوارم

اين روستا از توابع بخش مركزي شهرستان شيروان با مختصات جغرافيايي57ذرجه و 44 درجه طول شزقي و 37 درجه و 19دقيقه شمالي،و در 28 كيلومتري شمال غربي شيروان و 83 كيلومتري بجنورد قرار دارد.

اين روستا از شمال به روستاهاي شيرآباد و  ورقي، از جنوب به روستاهاي مشهدطرقي و قرينانلو و شخري،از شرق به روستاي بزآباد و از غرب به روستاهاي قزل حصار و باداملق محدود ميشود.

كوه تمغ در سه كيلومتري جنوب غربي و كوه شفلي در 3 كيلومتري جنوب شرقي  روستا واقع شده اند.

روستاي كوهپاييه اي زوارم از سطح دريا1300متر ارتفاع دارد و آب و هواي آن معتدل كوهستاني است.ميانگين بارندگي سالانه آن 179ميلي متر گزارش شده است.رود خانه نسبتا پرآبي در ميان اين روستا جريان دارد.روستاي زوارم قدمتي 700 ساله دارد. و در گذشته مركز خان نشين منطقه بوده است. از جمله حاكمان و خوانين معروف آن مي توان به الهيار خان مين باشي ،شاهرخ خان(از حاكمان شيروان)،مرتضي بيك و شاهپور خان نگهبان اشاره كرد.

جاذبه هاي گردشگري روستاي زوارم

از جاذبه هاي گردشگري اين روستا ميتوان به امام زاده بنداربن عيسي،قزلر قلعه،اوچ دوشي كه از سه چشمه كنار هم تشكيل شده است،يخدان و آبشار،چشمه هاي پر آب در منطقه شخري، مناطق جقرالنگ، دو چشمه، قايتار چشمه،و قرمز چشمه اشاره كرد.

گياهان دارويي كه در روستاي زوارم يافت مي شود:

انواع گياهان طبي و خوراكي نظير: كاسني، گون، كماي زيره،كاكوتي، ساري گل و ... مي توان اشاره كرد.


1
X