به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

قلعه توت ايلام

 

قلعه يا دژ توت در ناحيه جنوب روستاي بانقلان قرار دارد كه از توابع شهر ايلام است . اين قلعه در ميان كشتزارهاو باغهاي كشاورزي و بر فراز يك تپه باستاني از گذشته بر جاي مانده است و به نام قلعه توت معروف است. آثار تخريب شده قلعه توت بر فراز تپه باستاني قلعه توت ملاحظه مي شود. ارتفاع تپه از سطح زمين‌هاي اطراف حدود 15 متر اندازه گيري شده است. امروز در بناي اين قلعه پلان مشخصي ديده نمي شود. بخش عمده بنا بر اثر فرسايش و تخريب تدريجي از بين رفته است. سنگ بكار رفته در معماري قلعه، به تدريج براي حصار‌كشي باغ ها و مزارع كشاورزي پيرامون انتقال داده شده كه همين مساله موجب شده تا از معماري قلعه اثري باقي نماند اما اين اثر به عنوان يك تپه باستاني قابل مطالعه است.

بر اساس اثر محموديان (1383)، در تپه تكه هاي متراكم سفال و ابزارهاي سنگي ديده مي شود. سفال هاي بدست آمده همگي بدون لعاب بوده و اكثرا داراي پوشش گلي نخودي و آجري است. پخت سفال ها ناقص بوده و از مواد گياهي، شن و ماسه براي شاموت آنها استفاده شده است. اكثر سفال ها از نوع سفال هاي خشن خمره اي، چرخ ساز و داراي تزيينات افزوده دور كمر يا روي شانه ظروف هستند.

به گفته محموديان (1383)، در سطح تپه و در گوشه جنوب شرقي آن، توده‌اي از قلوه سنگ به ارتفاع حدودا يك متر ديده مي‌شود، همچنين در حاشيه غربي سطح تپه چند رديف توده سنگي به صورت خشكه چين ديده مي‌شود. به احتمال زياد اين سنگ ها بقاياي معماري قلعه سطح تپه هستند كه در گذشته در ساخت ديوارها بكار رفته است. به دليل فعاليتهاي نامتعارف كشاورزي در سطح تپه و دامنه‌هاي آن بافت سطحي تپه و بناي قلعه به هم خورده است. در سطح و سمت جنوب تپه آثار و گچ ( و احتمالا كوره گچ) ديده مي‌شود.


1
X