به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

قلعه قشم و غارهاي خربس * جزيره قشم *

 

قلعه قشم :

قلعه قشم كه از 400 سال پيش باقي مانده از جمله قلعه هاي پرتغالي است كه با سنگ مرجان و ساروج برپا شده است. اين قلعه دو بارو داشته كه در هر يك از چهار گوشه باروها برجي برآمده بوده است. درون قلعه، اتاق ها و انبارها و بركه ها و چاه هايي ساخته بودند كه هنوز آثاري از آنها باقي مانده است. شيوه معماري قلعه و طرح برج و باروبندي آن همانند قلعه سازي ايران دوره ساساني است.

پرتغاليان از برجهاي ديده باني قلعه كه ديدگاهي فراگيرنده داشت، رفت و امد كشتي هاي جنگي و تجاري را در آبهاي خليج فارس زير نظر مي گرفته اند.گفتني است همزمان با پادشاهي محمد شاه قاجار، كوترال ( شيخ عبدالرحمان)، حاكم قشم و خانواده و بستگان او در اين قلعه زندگي مي كردند.

 

از ديگر آثار تاريخي جزيره قشم، قلعه لافت، قلعه هرمز،قبرستان انگليسي ها، كلات كشتار، تم سينتي( مقبره مقدس) چهل دختران، آب بندهاي پي پشت و گوران، مسجد جامع قشم( با قدمتي قبل از دوره صفويه) ، بركه آب بي بي صوغيه مجموعه كولغان، مقبره شاه شهيد و گورستان مقابل آن، بقعه شيخ برخ، مقبره شيخ زين العباد،مقبره سيدان، مقبره شيخ آندر آبي، برج هاي ديده باني، چاه هاي طلا

 

غارهاي خربس :

بر پيشاني كوهي مشرف به ساحل جنوبي جزيره، 4 دهانه غار، از درون به هم پيوسته، در ارتفاع 20 تا 30 متر به چشم مي خورد كه به غارهاي خربس Xarbes شهرت دارند كه گفته مي شود از دوره مادها هستند.

اين غارها كه از پديده هاي كهن زمين شناختي به شمار مي روند، همراه با ديگر پديده ها و كوهها و خود جزيره قشم دنباله چين خوردگي هاي رشته كوههاي زاگرس هستند كه در هزاره هاي گذشته از زير آب سربرآورده اند. اين غارها از درون با مجموعه دهليز ها، تالارها و اتاقهاي متعدد به ابعاد 5/5×4 متر و چشمه ها و روزنه هاي گوناگوني كه رو به شمال و جنوب قرار دارند، مؤيد حضور مردماني از دورانهاي كهن در اين جزيره هستند. پيداست كه دست آدميان به مرور زمان و به منظور كاربردهاي گوناگون، شكل و سيماي اين غارها و ديواره هاي آنها را دگرگون ساخته و مناسب نيازهاي خود درآورده است. ساختار راز آميز اين غارها و قرار گرفتن آن بر بلندي، اين عقيده را دامن زده كه اينجا در روزگار مادها نيايشگاه مهر و محلي براي ستودن الهه ميترا بوده است.


1
X