به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

خانه هاي تاريخي معروف استان قم

خانه هاي تاريخي معروف استان قم

 

 

خانه هاي تاريخي معروف استان قم

 

در قسمت قبل قلعه هاي معروف استان قم معرفي شد. اينك در ادامه مي خوانيم ...

 

خانه حضرت امام خميني ( ره )

خانه حضرت امام خميني (ره ) در شهر قم ، ساختمان دو اشكوبه ( طبقه ) و بسيار ساده اي است كه از زيرزمين  و طبقه همكف تشكيل شده است . حياط ساختمان در قسمت جنوبي قرار گرفته و در شمال ، شرق و غرب آن فضاهاي سرپوشيده قرار دارد. استقرار فضاها به گونه اي است كه پلكان مياني ، ساختمان را به دو بخش بيروني از سمت شرق و اندروني درسمت غرب تقسيم مي كند. تالار سمت شرق محل سخنراني حضرت امام ( ره ) در دهه هاي گذشته بود.

از شواهد ساختماني ومعماري بنا پيدا است كه تاريخ ساخت آن به اوايل سده حاضر باز مي گردد. بنا درحدود سال 1335 شمسي توسط حضرت امام خميني ( ره ) خريداري و تا سال 1343 توسط معظم له مورد استفاده بوده است .

روزانه بازديد كنندگان فراواني از سراسر جهان به عنوان يادمان تبرك شده از سوي حضرت امام خميني ( ره ) ، از اين بنا بازديد مي كنند.

 

 

خانه هاي تاريخي معروف استان قم

 

خانه حاج علي خان زند

خانه حاج علي خان زند درمركز بافت قديمي شهر قم معروف به محله " چهار مردان " در كوچه " گذرقلعه " قرار دارد . با توجه به فرم و مصالح به كار رفته ، ساختمان متعلق به اواخر قاجار يعني حدود 130 سال پيش است . ورودي بنا شامل سر در كوتاه با نماي روكار آجري و بندكشي است كه در قسمت پيشاني ، اشكال هندسي و تزيينات نازك كاري دارد و از طريق دالاني در جبهه جنوبي به حياط مركزي ( ميانسرا) ارتباط مي يابد.

اين عمارت شامل سه بخش است . شاه نشين تابستاني با بادگير منفرد كه به زيرزمين راه دارد و در جبهه شرقي واقع است . شاه نشين زمستاني كه فضاي بيشتري را در بر مي گيرد و در جبهه شمال واقع شده و بخش سوم ، مخصوص خدمه كه در جبهه غربي جاي دارد .

بنا داراي ستون ها ي سنگي با سرستون تزييني در ايوان شمالي وشرقي وآجر كاري در درهاي چوبي است . خانه زند درسال 1379 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد ودر اختيار ميراث فرهنگي استان قم قرار گرفت و در سال 1380 مرمت اساسي شد .

 

خانه حاج قلي خان

دراين خانه تاريخي بخشي از اداره ميراث فرهنگي قم مستقر شده است . بناي اين عمارت از اواخر دوره قاجار به جاي مانده است ، اما اتاق ها  و فضاهاي جنوبي كه  قديمي ترين بخش بنا است ، قدمتي بيش از 120 سال دارند . دو بادگير و ستون هاي سنگي ايوان هاي شمالي و شرقي و پنج دري هاي چوب گردو از خصوصيا ت بارز بنا به شمار مي رود.

 

 

خانه هاي تاريخي معروف استان قم

 

خانه ملا صدرا (حكيم باشي)

خانه ملا صدرا در كهك ، يادگاري بازمانده از دوران سكونت اين حكيم در قم است . خانه ملاصدرا در منتهي اليه غرب روستاي كهك درمحله چال حمام واقع است و پيرامون آن را خانه هاي روستايي  با بافت معماري مناطق گرمسيري احاطه كرده اند. پلان اصلي بنا شبستاني است چليپايي (چهار صفه ) كه گرداگرد آن را در چهار گوشه ، طبقه همكف واول ، حجره ها و اتاق هايي در بر گرفته اند.

متأسفانه قسمت اعظم بنا تخريب شده واز هشت اتاق پيرامون شبستان تنها يك اتاق باقي مانده است . دو اتاق ديگر طي تعميرات سال 1377 شمسي بازسازي شد.

تزيينات بنا شامل گچبري شبه سجاده اي و مشبك هاي گچي در نورگيرهاست . در شرق خانه قنات نسبتاً پرآبي وجود دارد كه جزيي از مجموعه خانه ملا صدرا محسوب مي شود.

برخي ديگر از خانه هاي تاريخي شهر قم عبارت اند از :

خانه آيت الله حائري درخيابان طالقاني ؛ قاجاري ، خانه يزدان پناه درخيابان 19 دي ( باجك) ؛ قاجاري ، خانه سيد باقر روحاني جنب مسجد گذر قلعه ؛ قاجاري ، خانه توكلي در خيابان طالقاني ؛ قاجاري ، منزل سيد حاجي روحاني روبه روي مسجد امام صادق ( ع ) ؛ قاجاريه و منزل شاكري در خيابان طالقاني از دوره قاجاريه باقي مانده است .


1
X