به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

باغ هاي تاريخي "كرمان"

باغ موزه هرندي : مجموعه باغ موزه هرندي و بناي موجود در آن مربوط به اواخر دوره قاجار است . اين مجموعه توسط مرحوم "عدل السلطان" بنا گرديد و در سال 1313 شمسي به مرحوم "ابوالقاسم هرندي" فروخته شد . يكي از نكات موردتوجه تاريخي ،‌ توقف "رضاخان" در مسير آخرين سفر تبعيديش در اين منزل مي باشد و به همين مناسبت قسمتي از باغ توسط مالك به وزارت فرهنگ و هنر وقت اهدا گرديد و در نهايت ساير بخشهاي آن خريداري گرديد . در حال حاضر در طبقه همكف اين ساختمان ، موزه سازهاي سنتي استاد مسعود و در طبقه فوقاني آن موزه باستان شناسي قرار دارد .

موزه دفاع مقدس :
اين موزه يكي از نتايج ماندگار و پديده هاي منحصر به فرد كنگره بزرگداشت سرداران و هشت هزار شهيد استان كرمان و سيستان و بلوچستان است كه به همت و تدبير فرمانده وقت لشكر41 ثارالله سرتيپ پاسدار قاسم سليماني به مدت 11 ماه در كرمان و با هدف انتقال فرهنگ ايثار ، جهاد ، شهادت و همچنين اثبات حقانيت ملت مسلمان ايران در جنگ هشت ساله عراق و ايران بنا شده است . اين موزه را آقاي مهندس خان محمدي از استادان دانشگاه علم و صنعت تهران طراحي كردند و در زميني به مساحت 23 هزار متر مربع و با زير بناي 2550متر مربع با صرف هزينه اي بالغ بر 11ميليارد ريال ساخته شد و در هفتم خرداد ماه 1377 درسالروز فتح خرمشهر روز مقاومت ملي با حضور حضرت آيت الله رفسنجاني افتتاح شد . ساخت اين موزه در مركز شهر و جنب مصلاي بزرگ كرمان موقعيت مناسبي به اين مركز فرهنگي بخشيده است .


موزه سكه :
ضرابخانه از بناهاي مجموعه گنجعليخان بوده و در ضلع شمالي مطدان قرار گرفته است . اين بنا بين سالهاي 1007 الي 1035 به دستور گنجعليخان حاكم كرمان ساخته شده است . در زمان تعميرات بنا تعدادي سكة مسي و قطعات فلزي متعلق به ضرب سكه بدست آمده كه تأييدي بر كاربرد بنا براي ضرابخانه مي باشد . اين بنا از سال 1370 همزمان با برگزاري بزرگداشت خواجوي كرماني به عنوان موزه سكه مورد بهره برداري قرار گرفت . سكه هاي ادوار مختلف تاريخ از جمله اشكانيان ، ساسانيان ، عرب ساساني ، اموي ، عباسي ، گوركاني ، تيموري ، آل مظفر ، آل مكرم ، آق قويونلو ، قراقويونلو ، ايلخاني ، صفوي ، افشار ، افاغنه ، زنديه ، قاجار ، پهلوي و همچنين اسكناس هايي از قاجار و پهلوي در آن به معرض نمايش گذاشته شده است .


موزه شاه نعمت الله ولي : در بناي آستانه شاه نعمت الله ولي موزه اي است كه در آن اشياي نسبتاً نفيسي وجود دارد . در اين موزه بيش از هر چيز چندين جلد نسخه قرآن خطي جلب نظر مي كند كه هم از نظر قدمت تاريخي و هم از حيث خط و زيبايي و تجليد و تصحيف ممتازند . از جمله اين قرآنها ، دو صفحه از قرآني باقي مانده كه به خط كوفي است و سبك نگارش آن ، تاريخ كتاب را مطمئناً از 800 سال پيشتر مي برد . متأسفانه اين كتاب در سال 1312 به آب سيل شسته شد و فقط چند صفحه از آن باقي است . موزه آستانه علاوه بر دوره هاي قرآن ، اشياي عتيقه نيز دارد كه هر كدام در نوع خود شايان توجه است .

موزه هنرهاي معاصرصنعتي : موزه هنرهاي معاصر كرمان نمونه مناسبي است از بذر فرهنگ كه به قصد بارور شدن و پروراندن افشانده شده كه برويد و بروياند . تاريخچه اين موزه به زمان بزرگمردي بازمي گردد كه هم اكنون آرامگاهش در داخل كتابخانه اين مجموعه فرهنگي مي باشد . بنيانگذار اين مجموعه مرحوم حاج علي اكبر صنعتي زاده است كه در سال 1318 هـ. ش پرورشگاهي را جهت نگهداري كودكان يتيم بنيان نهاد . زمين اين پرورشگاه درسال 1313 ه . ش از ورثه امير احتشام با وجوه دريافتي از صندوق استانداري خريداري شد .

موزه ضرابخانه : در ضلع شمالي ميدان گنجعلي خان ، داخل بازار مسگري شمالي و روبروي حمام گنجعلي خان با گچبري زيبايي تزيين شده است . مدتي قبل نمايشگاهي از مجموعه اي از ظروف ، لباسهاي محلي و جنگي و سلاحهاي قديمي ، ابزار كشاورزي و ماكت هايي از مساكن روستايي و شهري و توپولوژي منازل كرمان برپا شده بود . در گذشته در اين ضرابخانه مسكوكات طلا و نقره دولتي را ضرب مي كردند و در آن تعداد زيادي از سكه هاي ضرب شده پيدا شده است . نماي داخلي موزه به شكل هشت ضلعي و مشتمل بر يك طاق چهار ايوان و چهار غرفه در چهار گوشه موزه است . به گفته مسئولان سازمان ميراث فرهنگي كشور طي برنامه پنج ساله قرار است كه اين موزه به موزه سكه تبديل شود .

موزه زرتشتيان : اين موزه در محل آتشكده واقع شده كه در جشن تيرگان سال 3743 يزدگردي (10/4/1384) به طور رسمي توسط رئيس سازمان ميراث فرهنگي وقت افتتاح شد .

موزه شهيد باهنر : موزه شهيد باهنر كرمان از آثار ماندگار و ارزشمند كنگره بزرگداشت شهيد دكتر محمد جواد باهنر است كه در بيستمين سالگرد شهادت آن شهيد بنا شد و در تاريخ هفتم شهريور ماه 1380 افتتاح گرديد .

 موزه جبليه : اين گنبد هشت ضلعي است و مصالح به كار رفته در ديوارها سنگ لاشه با ملات گچ از بيرون و آهك از داخل است كه در سال 1376 ه.ش ثبت اثار ملي شد . چندي پس از آن مرمت شده و در سال 1383 به موزه جبليه ( كتيبه هاي تاريخي ) تبديل گرديد . اين موزه در خيابان شهدا واقع است.


1
X