به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

دهانه كوه زندان سليمان

در ارتفاع 65 متري اين كوه ديواري مانند كمربند پس از حفاري مشاهده شده كه طول اين ديوار در حدود 800 متر است در همين ارتفاع آثار و بقاياي ساختماني زيادي كه همگي از سنگ ساخته شده و به انضمام دروازه ورودي كه در سمت جنوب كوه مشرف بر جاده با پله‌هاي عريض سنگي واقع شده كه بسيار جالب توجه است.
ارتفاع هر يك از پله‌هاي فوق به طور متوسط 40 سانتيمتر است هنگام خاكبرداري از قسمت شرقي اين كوه تعداد سه تمبوشه‌ي سفالي و نسبتا طويل به دست آمد كه آب را به زمين‌هاي اطراف هدايت مي‌كرده، و اين خود دليل بر آن است كه در اين محل درياچه اي بوده است شبيبه درياچه تخت سليمان كه به مرور ايام خشك گرديده. طول هر يك از ان تمبوشه‌هاي مزبور به 35 تا 40 سانتيمتر مي‌رسد.
چندي پيش در اثر خاكبرداري از دامنه شرقي همين كوه خمره نيمه شكسته اي مشاهده شد، كه داخل آن جسد جمع شده كودكي را نشان مي‌داد، و اين خود تا اندازه اي سابقه ي چند هزار ساله اين محل، و قومي ‌را كه در اين محل اسكان داشته اند را براي ما روشن مي‌كند.
در دوران ماقبل تاريخ زياد مرسوم بوده كه كودكان خود را پس ازمرگ در خمره گذاشته و سپس دفن كنند. البته نظير اين عمل بر حسب اتفاق بسيار نادر و در زمان هخامنشيان هم اجرا مي‌شده، ولي نمي‌توان جسد فوق را به آن‌ها نسبت داد. زيرا آثار ديگري كه نسبت اين جسد را به هخامنشيان بدهد، تا كنون به دست نيامده است در بدنه اين كوه نيز هنگام حفاري مقدار زيادي خمره‌هاي شكسته بويژه تكه سفال‌هاي بدون لعاب ديده شد كه همگي جمع آوري گرديد.

1
X