به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

شهرستان قروه

:

اين شهر در دشت وسيعي در 90 كيلومتري شرق سنندج و شمال غربي همدان در طول جاده سنندج همدان توسعه يافته است مركز حكومت اين شهر در گذشته روستائي به نام قصلان در 8 كيلومتري محل قروه امروزي بوده است كه توسط امان‌ا.. خان بزرگ والي كردستان در محوطه آن بناهايي از قبيل : قلعه، عمارت، مسجد حمام و باغ و بيشه بزرگي احداث شده بود و اكنون آثار بعضي از آن‌ها باقي مانده است. در حال حاضر شهر قروه به علت قرار گيري در مسير جاده همدان – تهران و موقعيت طبيعي آن از لحاظ دشت‌هاي بزرگ كشاورزي و كانسارهاي معدني به مهمترين شهر استان از لحاظ كشاورزي، صنعتي و معدني تبديل شده است به طوريكه انواع سنگ‌هاي ساختماني و تزئيني معادن اين شهر به كشورهاي اروپائي و عربي صادر مي‌گردد هم‌چنين ذوب آهن كردستان و برخي واحدهاي صنعتي ديگر در اين شهرستان احداث شده ا ند در حال حاضر قروه به دليل وجود چشمه آب گرم معدني مورد توجه مسافرين و گردشگراني است كه به اين شهر سفر مي‌كنند.

مهمترين جاذبه‌هاي گردشگري شهرستان قروه:

1 - درياچه سراب

اين درياچه كوچك كه به سراب قروه مشهور است منبع تأمين كننده آب آشاميدني قروه نيز مي‌باشد و در فاصله اندكي از شهر گرفته است در كنار اين درياچه امكانات قايق‌سواري بر روي درياچه وجود دارد.

2- چشمة آب معدني و امامزاده باباگرگر

روستاي باباگرگر در 18 كيلومتري شمال شهر قروه قرار گرفته است در كنار اين روستا آرامگاه يكي از امامزادگان به نام سيد جلال مشهور به باباگرگر وجود دارد كه در تمام منطقه كردستان مشهوراست و حتي از ساير استانها جهت زيارت آن به اين استان مي‌آيند. اين امامزاده مورد توجه تمامي اهالي از تشيع و تسنن مي‌باشد. در كنار اين امامزاده چندين چشمه آب گرم معدني با خواص درماني وجود دارد كه بزرگترين آن به دكتر مشهور است و داراي خواص درماني بي شماري است. يكي از عارضه‌هاي طبيعي جالب در كنار اين مجموعه گدازه آتشفشاني مشهور به «سنگ اژدها» بوده و ظاهر آن شبيه حيوانات عظيم‌الجثه ماقبل تاريخ است.

3- حمام تاريخي قصلان

در روستاي قصلان در 8 كيلومتري شمال شهر قروه يك باب حمام قديمي مربوط به دورة قاجار وجود دارد كه داراي قسمتهاي مختلف و تزئينات كاشي‌كاري، آهك‌بري است اين حمام توسط ميراث فرهنگي و گردشگري مرمت شده است اهميت اين حمام علاوه بر قدمتش از لحاظ نزديكي با شهر قروه و قرارگيري آن بر سر راه چشمه و آب معدني باباگرگر است.

4- منطقه حفاظت شده بدر و پريشان

كوه‌هاي بدر و پريشان با ارتفاع نزديك به 3200 متر از مهمترين ارتفاعات استان محسوب مي‌گردند كه از لحاظ كوه‌نوردي و دامنه‌پيمائي در استان كردستان حائز اهميت هستند همچنين منطقة حفاظت شدة بدر و پريشان از زيستگاههاي مناسب كل ويز بوده و از نظر پوشش گياهي و منابع آبي نيز از نقاط مهم استان محسوب مي‌گردند.

5- كوه و امامزاده شيدا

در فاصلة 48 كيلومتري شمال‌غربي قروه در نزديكي روستايي به همين نام بر فراز كوه امامزاده‌اي مدفون است كه به شيدا معروف است در فصل بهار كوه شيدا از طبيعت بسيار زيبايي برخوردار است (سبحان وردي خان اردلان سردار نامي نادرشاه افشار نيز در اين كوه مدفون است.) در نزديكي اين روستا و در مسير آن بر روي رودخانه شور پل تاريخي فرهادآباد احداث شده است. اين پل، يكي از پل‌هاي تاريخي زيبا است. و ديدن آن براي علاقمندان به آثار تاريخي مي تواند حائز اهميت باشد.

6- ساير جاذبه‌هاي شهرستان قروه

- پل تاريخي فرهادآباد در فاصلة 45 كيلومتري شهر قروه كه در دورة صفويه بر روي رودخانه شور احداث شده است.

- آثار صخره‌اي كوه فرهاد تراش روستاي وينسار


1
X