به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

كاخ مرمر

كاخ مرمر كاخي سلطنتي است كه در سال ۱۳۱۶ به دستور رضا شاه پهلوي در تهران ساخته شد. اين كاخ در ابتدا محل سكونت رضاشاه پهلوي و پس از وي محمدرضاشاه پهلوي بود و در سال ۱۳۵۵ به كاخ‌-موزه تبديل شد. كاخ مرمر از سمت شرق به وليعصر، از سمت جنوب به خيابان سپه (امام خميني)، و از سمت شمال به خيابان پاستور منتهي مي‌گردد. زير بناي كاخ ۲٬۸۷۰ متر مربع مي‌باشد و در زميني به وسعت ۳۵٬۴۶۲ متر مربع احداث شده‌است


كاخ مرمر به دستور رضا شاه پهلوي ساخته شده‌است و احداث آن در سال ۱۳۱۳ آغاز شد و تا سال ۱۳۱۶ يعني حدود ۳ سال به طول انجاميد. زير بناي كاخ ۲۸۷۰ متر مربع و در زميني به وسعت ۳۵۴۶۲ متر مربع احداث شده‌است.
معماري آن تلفيقي از سبكهاي شرقي و غربي است. رضا شاه به طور كلي پايه‌هاي سلطنت خود را از قاجاريه جدا مي‌ديد. بنابر اين نه تنها در هنگام تاجگزاري حاضر نشد به رسم شاهان قاجار از تاج كياني استفاده نموده و تاج مخصوصي به نام تاج پهلوي را سفارش داد،[۲] بلكه با استقرار در كاخ رسمي شاهان پيش از خود يعني كاخ گلستان نيز مخالفت كرد و ساخت اين كاخ را به طور خاص براي سكونت شخصي آغاز نمود. اين كاخ در ابتدا به عنوان محل زندگي و كار رضا شاه مورد استفاده قرار گرفت و تا پيش از تدوين قانون خزانه ملي، جواهرات سلطنتي از كاخ گلستان به اين كاخ منتقل شده و در زير زمين آن نگهداري مي شد.


1
X