سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان به خبرنگار مهر در اهواز گفت: از سال 1310 تا كنون كه 68 سال مي گذرد و 790 اثر و محوطه تاريخي در استان خوزستان در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده اين در حالي است كه اين تعدد آثار ثبت شده در خوزستان به نسبت ساير استانهايي كه قدمت تاريخي آنها كمتر از خوزستان بوده، بسيار كمتر است.
مجتبي گهستوني در واكنش به سخنان انتشار يافته سازمان ميراث فرهنگي خوزستان مبني بر اينكه طي چهار سال اخير بيش از دو هزار اثر تاريخي به ثبت رسيده است، گفت: افزايش 400 درصدي ثبت آثار طي چهار سال اخير نسبت به سالهاي قبل با واقعيت مطابقت ندارد و استان خوزستان از جمله استانهاي كم كار در زمينه ثبت آثار تاريخي است.
گهستوني افزود: رئيس سازمان ميراث فرهنگي خوزستان در حالي از ثبت بيش از دو هزار اثر تاريخي در استان خبر مي دهد كه روزانه شاهد تخريب، تعرض و غارت آثار، تپه ها و بناهايي هستيم كه به محض دريافت خبري از آنها براي جلوگيري از هرگونه تعرض بيشتر به مسئولان و مردم گزارش مي شود.
وي بيان داشت: اگرچه طي يك سال اخير بررسي شناسايي محوطه هاي باستاني در خوزستان انجام شده است اما شناسايي صدها اثر و محوطه باستاني به معني انجام ثبت آنها در فهرست آثار ملي نيست زيرا ثبت هر اثر در فهرست آثار ملي شرايطي دارد كه پس از تشكيل پرونده ثبتي در مراكز استانها، آن پرونده ها به تهران ارسال شده و در سازمان مركزي مورد بررسي قرار مي گيرد.
سخنگوي انجمن دوستداران ميراث فرهنگي خوزستان اظهار داشت: هم اكنون در استان خوزستان نه تنها از آثار و بناهاي ثبت نشده مراقبت خاصي به عمل نمي آيد بلكه بسياري از آثار، محوطه ها و بناهاي تاريخي ثبت شده نيز در معرض خطر هستند.
وي گفت: از ثبت اولين آثار و محوطه هاي ثبت شده در استان خوزستان تاكنون 68 سال مي گذرد و تنها 790 اثر به ثبت رسيده است كه بيان اين ادعا با انتشار آمار واقعي قابل اثبات است استان خوزستان تاكنون 68 سال مي گذرد و تنها 790 اثر به ثبت رسيده است كه بيان اين ادعا با انتشار آمار واقعي قابل اثبات است