به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

پوشاك مردم روستاصنايع دستي

 

پوشاك مردم روستا

 

لباس محلي لري بختياري است. مردان روستا از كلاهي سياه و نمدين ، شلوار چيت سياه و گشاد و پاپوشي از نوع گيوه و چوخا استفاده مي كنند. زنان روستا شلوار گشاد، دامن چاك دار، نوعي جليقه و چادر بلند كه در زيرگلو سنجاق ميشود برتن مي كنند. دختران جوان روستا از پارچه هاي روشن با رنگهاي شاد و زنان پا به سن، معمولاً از رنگ سورمه اي و آبي تيره استفاده مي كنند.

 

صنايع دستي

 

جاجيم، نمد، شال گردن، خورچين، گليم و فرشهاي دستباف رايج ترين صنايع دستي روستاي شيوند هستند.

سوغاتي ها

سوغاتي هاي روستا تركيبي از صنايع دستي، محصولات باغي و فرآورده هاي لبني است: عسل كوهي، پنير، كره، روغن محـــلي، نان شكري و نان محلي، پـــازن انجير، محك و بندانجير، رب انار و ترشــي ناردون از عمده ترين سوغاتي هاي اين روستا محسوب ميشوند.

 

غذاهاي محلي

 

طبخ انواع غذاهاي محلي از جمله آبگوشت محلي و كباب بره از مشهورين اين غذاهاست

 

 

 

وضعيت بازديد

 

بنا برشرايط حاكم بر روستا از آغاز بهار تا چهارمين ماه سال ميتوان از پتانسيل هاي گردشگري منطقه از جمله آبشار مرتفع شيوند، كوهنوري و بازديد از آثارتاريخي منطقه استفاده نمود. آب اين آبشار از ارتفاع 80 متري سرازير ميشود و درطول روستا تا درياچه جريان دارد به طوري كه علاوه بر سيراب كردن باغها و شاليزارهاي روستا ميتوان براي رفع تشنگي از آن نوشيد .روستـــاي شيوند به لحاظ واقع شدن در انتهاي درياچه سدكـــارون 3 و برخورداري از اكوسيستم طبيعي و چــشم انداز بسيارزيبا همه ساله پذيراي گردشگران و علاقمندان به محيط طبيعي بوده و هست0 دراين راستا ايجاد سازه هاي گردشگري در ساحل درياچه سد كارون 3 و ايجاد دهكده توريستي و ساخت كمپ هاي اقامتي و پارك جنگلي ميتواند در توسعه گردشگري روستايي منطقه مؤثر بوده و به لحاظ اقتصادي براي مردم روستا مثمرثمر باشد. ازجمله اقدامات مؤثر صورت گرفته ميتوان به مطالعات و اجراي طرح هادي روستايي كه اخيراً توسط بنيادمسكن استان خوزستان در راستاي بهبود وضع معابر و شكبه دسترسي و بهسازي مساكن روستايي و ايجاد محيط كالبدي مناسب با پتانسيل هاي گردشگري اشاره كرد. دراين طرح زميني به وسعت 2 هكتار در اراضي مشرف به درياچه سد جهت ايجاد مجتمع جهانگردي و پذيرايي درنظر گرفته شده است.


1
X