به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

مساجد وبازار هاي تاريخي هرمزگان

مسجد خداداد (بندرلنگه)

 



اين مسجد ، اولين مسجد تشيع در بندرلنگه بوده ، اين مسجد در محله مساح بندرلنگه قرار دارد ، از نظر زيبايي يكي از كاملترين مساجد بندرلنگه به شمار مي رود . محراب مسجد حاجي خداداد ، داراي تزيينات گچبري ارزنده اي است و قدمت آن به دوره زنديه مي رسد .

از ديگر مساجد و حسينييه هاي با ارزش تاريخي بندرلنگه مي توان به مسجد شيخي ،  مسجد غياث ، مسجد سلطان العلماء ، حسينيه بنگلي و حسينيه غضنفري اشاره كرد .

خانه فكري (بندرلنگه)



قدمت اين بنا حدود75 سال مي باشد و توسط مرحوم عبدالواحد فكري ، از تجار معروف بندرلنگه ساخته شد و مساحتي بالغ بر 2600 متر مربع دارد . داراي دو حياط اندروني و بيروني ، پنج بادگير ، 25 اتاق ، 10 سرويس بهداشتي و دو سرسرا مي باشد .

مسجد افغان (بندر لنگه)
اين مسجد در محله افغان بندرلنگه واقع شده است از بناهاي مرحوم حاج عبدالله افغان ، بازمانده افغاني هاي بستك و بندرلنگه از دوره افشاريه مي باشد . اين مسجد داراي يك شبستان تابستاني و يك شبستان زمستاني مي باشد . ستون اين مسجد با گچ بري هاي زيبا و برجسته تزئين شده است . تاريخ ساخت اين بنا 1270 هجري است . 


قلعه حاجي آباد
(حاجي آباد)

قدمت اين قلعه را مي توان به قرون ميانه و متاخر اسلامي از ايلخانيان تا صفويان نسبت داد . احتمالا قلعه در زمان صفويان مورد استفاده بوده است ، مي باشد و هر ساله افراد زيادي را براي تماشا به سوي خود مي كشد .
 

 كاروانسراي بستك (بستك)



اين بناي دوره صفويه در بخش شرق ميدان آزادي بستك ، واقع در 174 كيلومتري شمال غربي بندرلنگه قرار دارد. اين بنا به صورت دو ايوان با حجره هايي در طرفين و دو اصطبل در ضلع شرقي و غربي ساخته شده است.

 حمام خاني بستك (بستك)



اين حمام در شهر بستك واقع شده و از آثار دوره قاجاريه مي باشد.از نكات بارز در اين حمام سيستم مسير آب در جداره ديوارهاي آن است.
اين حمام در ابتداي خيابان سپاه  پاسداران بستك قرار دارد و از آثار دوره ي قاجاريه است.

 مجموعه بازار بستك (بستك)



شامل سه بازار است كه قدمت آن به دوره قاجاريه ميرسد . اين بنا در سال 1295 ه . ق به همت استاد عبدالله مينابي معروف به حاجي استاد ساخته شده است  . معماري بازار مدني بستك كه درنوع خود بي نظير است به صورت فضاي مربع شكلي است كه فضاي مركزي آن مركب از دو رديف حجره است .

مسجد جامع (بستك)



اين مسجد از معماري منحصر به فرد و قابل توجهي برخوردار است . بر سطح داخلي و بيروني ديواره مسجد در قسمت بالايي ديوارها تزييناتي بكار رفته كه اين تزيينات بيشتر طرحهاي هندسي وگل و بوته مي باشد .

موزه مردم شناسي جناح
اين موزه توسط ميراث فرهنگي بخش جناح راه اندازي گرديده و داراي 6 گالري است . دراين موزه انواع وسايل پخت و پز آب كشي و نگهداري آب ، پوشاك محلي ، صنايع دستي  ،نسخ خطي ، سكه هاي قديمي و  ... نگهداري مي شود .


1
X