به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

مجموعه تاريخي عباس آباد بهشهر

مجموعه تاريخي عباس آباد بهشهر

به فاصله 9 كيلومتري جنوب شرقي بهشهر بعد از روستاي علي تپه ( التپه ) مجموعه تاريخي عباس آبادبهشهر واقع گرديده است.
مجموعه مذكور شامل باغ مطبق، حمام، دو برج آجري، مسير آبرساني، جاده هاي سنگفرش، آسياب آبي، محوطه گلباغ
( ايستگاه توزيع آب، محل احتمالي كاخ، مراكز صنعتي، سد و بناي مخزن سد مي باشد كه به سال 1030 تا 1021 هجري قمري به دستور شاه عباس كبير) اول ) و به دست هنرمندان و معماران ايراني عصر صفوي احداث گرديده است.
« باغ »
وسعت تقريبي باغ 15 هكتار و به صورت پلكاني و مشرف بر آب و چشم اندازهاي آن احداث گرديده است.
بعد از پر شدن حوضها، سر ريز آب از طريق كانالهاي روباز و همچنين لوله هاي سفالي وارد طبقات پائين دست مي شده است. وجود سطوح شيبدار و همچنين بكارگيري لوله هاي سفال در امر آبرساني باغ علاوه بر زيبايي و ايجاد صداي موسيقي آب سببب آرامش افراد ساكن در باغ مي شده است.
« حمام »

بناي حمام با وسعت 160 متر مربع در ضلع غربي باغ و متصل به آن احداث گرديده است.
بناي مذكور داراي بخشهاي سربينه، مياندر، گرمخانه، خزانه، آبسرد و آبگرم مي باشد.

دو برج آجري

حد فاصل باغ و محوطه گلباغ دو برج آجري با قطر 7 متر و با ارتفاع 14 متر ــــ با مصالح آجر و ملات ساروج احداث گرديده اسيت، احتمالاً دو بناي مذكور داراي كاربرد فشار شكني آب فرادست را بوده است.

« مسير آبرساني »
به مسير لوله سفال كه آب فرادست را به حوض مركزي باغ هدايت مي نمايد مسير آبرساني اطلاق مي گردد مسير لوله توسط ديوار آجري محافظت مي گردد.

« جاده هاي سنگفرش »
بناي آسياب آبي به فاصله تقريبي 5/1 كيلومتري جنوب باغ تاريخي در ميان دو دره پر آب با وسعت تقريبي 3هزار متر مربع و با مصالح آجر، سنگ و ملات ساروج احداث گرديده است.

« محوطه گلباغ »
به فاصله 600 متري باغ جنوب شرقي باغ محوطه گلباغ با وسعت 300 متر مربع موجود است. اختلاف ارتفاع محوطه مذكور نسبت به باغ 10 بوده و آب فرادست بعد از آرامش و تصفيه اوليه در محوطه مذكور از طريق لوله سفالي به سمت باغ به حركت در مي آمده است.
« محل احتمالي كاخ »
به فاصله 5/1 كيلومتري شمال باغ تاريخي بر بلندا و پيش آمدگي كوهي مشرف بر دشت بهشهر و خليج ميانكاله محل احتمالي كاخ پادشاهان صفويه شناسايي گرديده است. راه ارتباطي باغ تا كاخ به وسيله يك جاده سنگفرش امكان پذير مي با شد.

« سد »
از بناي بر جاي مانده دوره صفويه در عباس آباد سد مي باشد.
طول بنا 100 متر- ارتفاع آن 20 متر و عرض آن در قسمت پي 20 متر و قسمت تاج عرض آن به 8 متر مي رسد و قريب به 600 هزار متر مكعب را نگهداري مي نمايد.

« بناي چهار طاق مخزن سد »
بناي فوق از 8 جرز در پيرامون و يك جرز مشبك در مركز با ابعاد تقريبي 4×3 متر شكل گرفته است و داراي دو كاربري علمي و فني در سد سازي و همچنين تفريحي بوده است


1
X