به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

معرفي اماكن تاريخي وگردشگري مهاباد


 

نام مكان تاريخي

آرامگاه ملا عبداللّه بهابادي

آدرس بهاباد
توضيحات

شامل بقعهاي است كه به مزار ملّا عبدالله بهابادي، صاحب حاشيهي معروف و منسوب استاد شيخ بهايي كه وي و خاندانش 100 سال والي نجف اشرف بودهاند، ميباشد و هماكنون، به مجموعهي فرهنگي، تفريحي تبديل شده است.





نام مكان تاريخي

رودخانهي شور

آدرس بهاباد
توضيحات

رودخانهي شور در شمال بهاباد با دبي متوسط 85 ليتر در ثانيه، ساليانه به طور متوسط معادل 2.68 ميليون مترمكعب به صورت زهكشي آب از منطقهي بهاباد خارج مينمايد. اين رودخانه در طول سال آب دارد و در مسير عبور خود به سمت كوير اكوسيستم جالب و ديدني خلق نموده است. در حاشيهي اين رودخانه وجود نبكا چشمانداز زيباي ديگري ايجاد نموده است.





نام مكان تاريخي

رودخانهي شور تمبر گز

آدرس بهاباد
توضيحات

اين مكان در 15 فرسنگي شرق منطقهي كوير بهاباد قرار دارد و جاذبهي ديگر آن اين است كه با وجود آب شور در اين رودخانه يك چشمهي آب شيرين به اندازه يك ظرف 5 ليتري در ميان آبهاي شور فوران ميكند و بيابانگردان از آن جهت آب شرب استفاده ميكنند.





نام مكان تاريخي

برج حاجيآباد

آدرس بهاباد
توضيحات

حاجيآباد، آبادي كوچكي است در نيم فرسخي بهاباد كه در مركز روستا برجي از خشت و گل به محيط بيست و پنج متر و بلندي دوازده متر بنا شده است. اين برج دو طبقه است و از طبقهي اوّل پله مارپيچي براي رفتن به طبقهي دوم و پشتبام دارد. در كمر برج به فاصلهي چهار متر از سطح زمين در كوچكي هست كه از آن به داخل برج ميرفتهاند و بر بالاي اين دريچه جاي (ريختن) آبجوش به پايين و سنگانداز به صورت پيشآمده (به مانند دماغ) تعبيه شده است. قدمت اين برج حدود 200 سال پيشبيني ميشود.





نام مكان تاريخي

مقبرهي شيخ محمّد

آدرس بهاباد
توضيحات

تاريخ مدوّني درباره اين شخصيّت كه مقبرهي او زيارتگاه مردم بهاباد ميباشد مشاهده نشده و آنچه كه مشهور است ميگويند از علماي دورهي صفويّه بوده است ولي چون بهاباد در گذشتههاي خيلي دورتر در اين مكان ساخته شده بوده است، احتمالاً شيخ محمّد مربوط به دورههاي سلجوقيان يا غزنويان بايد باشد. مقبرهي نامبرده اگرچه چند سال پيش مقداري مرمّت شده است ولي اصل بنا دست نخورده باقي مانده است.





نام مكان تاريخي

تهور (تور چاه خونه)

آدرس بهاباد
توضيحات

تور به اصطلاح محلي به جايي گفته ميشود كه محل جمع شدن آب باران در زمستان است و لايهاي از آهك و ماسه روي آن را پوشانده تا تبخير (در دماي 50-40 درجه) به حداقل برسد و لايهي زير آن نفوذناپذير است و تا مدت زيادي از سال ميماند و شترداران و بيابانگردان ميتوانند با كنار زدن شن از آن استفاده كنند. تور چاه خونه تنها مكان آب شيرين در آن منطقه ميباشد و  اتاقكي هم با بنايي زيبا از زمانهاي بسيار دور در نزديكي آن ميباشد.






نام مكان تاريخي

قلعهي جنّتآباد

آدرس بهاباد
توضيحات

اين قلعه در حوالي روستاي احمدآباد، مركز دهستان جلگه، در 12 كيلومتري بهاباد واقع شده است و هنوز حصار و چهار برج ديدهباني و نگهباني اين قلعه سالم مانده است. همچنين نمازخانههايي كه سر صفّهي زيبايي دارد و اطاقها، راهروها به سبك معماري دورهي زنديه نسبتاً مشخص است. اين قلعه حدوداً مربع شكل و ظاهراً طول هر ضلع حدود 500 متر ميباشد.






نام مكان تاريخي

درخت كاج وحشي دهستان بنستان

آدرس بهاباد
توضيحات

آنچه كه در روستاي بنستان به عنوان يك اثر زيبا و تاريخي باقي مانده، تك درخت كاج وحشي است كه بنا بر نقل بزرگترها عمر اين درخت را بيش از 4000 سال تخمين ميزنند و در نوع خود بسيار كمنظير ميباشد. از جاذبههاي ديگر اين روستا ميتوان به آسياب و تنورهي بسيار قديمي روستا، معدود خانههاي باقيمانده از بافت قديمي كه با جذّابيّت خاصّي طرّاحي و احداث شده است و مكاني كه براي موزهي محلي و چايخانه سنّتي برنامهريزي شده است و مجموعهي گردشگري و تفريحي و رفاهي در دست احداث آن اشاره كرد كه ترميم اين اماكن با توجّه به پتانسيل موجود در اين روستا ميتواند زمينهساز توسعهي اقتصادي و اشتغال در اين روستا باشد.






نام مكان تاريخي

آسياب سنگي روستاي جنّت بهاباد

آدرس بهاباد
توضيحات

روستاي جنّت در كوهستان كمكوييهي آسفيج واقع شده است كه از آثار قديمي و جذّاب آن ميتوان به آسياب سنگي و تنورهي آن كه جذّابيّت خاصّي در سردر آن طرّاحي شده است اشاره كرد. ترميم و راهاندازي آن با توجّه به كوهستاني زيبا، سد پرآب و جذاب حاجيآباد كمكوييه، درختان غولپيكر قديمي و ... ميتواند زمينهي توسعه گردشگري در آن منطقه باشد.






نام مكان تاريخي

بناي تمام سنگي كمكوييه

آدرس بهاباد
توضيحات اين زيارتگاه در كوه ناركي مهريز قرار دارد. بنا به اعتقاد برخي از زرتشتيان محل غيبت زر بانو شاهزاده يزدي ميباشد. وي عروس پادشاه پارس بود كه پس از ورود لشكريان اسلام به فارس رهسپار يزد ميشود و سر انجام در كوه ناركي غيب ميشود. از اين رو در اين محل كه چشمه اي جاري است بنايي ساخته ميشود و به عنوان زيارتگاه زرتشتيان مورد استفاده قرار ميگيرد.





نام مكان تاريخي

سرو وحشي كمكوييه (سبل)

آدرس بهاباد
توضيحات

از گونه درختان نادر در جهان ميباشد كه در ارتفاع بالاي 2500 متري ميرويد. اين درختان با نام محلّي (سبل) در كوههاي آسفيج بهاباد (كوه حسن كل) به صورت پراكنده يافت ميشود و طبيعت زيبايي را به منطقه داده است. روستاي سبل محلّي است كه چندين درخت تنومند از اينگونه در آن با قدمتي چند هزار ساله روييده است (در راه ارتباطي بهاباد - كوهبنان - چهار گداره) و وجه تسميهي اين درخت از آن گرفته شده است.




 

1
X