به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

غارهاي تاريخي وگردشگري استان خراسان شمالي

 
غار پوستين دوز
 

اين غار، يكي از غارهاي معروف منطقة شيروان است كه در فاصله 32 كيلومتري شهر شيروان و 6 كيلومتري شمال شرقي روستاي «لوجعلي»، در دامنة كوه‌هاي «امام حاضر» جاي گرفته است.
وجه تسميه اين غار از روستاي متروكه «پوستين دوز»، در 3 كيلومتري شرق غار، گرفته شده است. اين غار با دهانه‌اي نسبتاً بزرگ و گنبدي شكل، به عرض 4 متر و ارتفاع 3 متر، به دروازه‌اي شبيه است كه به سوي جنوب غربي باز مي‌شود.
محوطة درون غار طوي است كه بايد به صورت سينه‌خيز در آن حركت نمود. پيچ و خم‌هاي درون غار به حدي است كه بدون نخ‌كشي و راهنما، ممكن است غارنورد در داخل آن راه را گم كند. طول مفيد غار 120 متر و بازديد از آن حدود 2 ساعت به طول مي‌انجامد.

 
غار پيري
 

غار پيري در جنوب شيركوه (قراول چينگه) در منطقه «اُي سورمه پيري» شهر شيروان، بر فراز تپه‌اي واقع شده است. ورودي اين غار، همانند دهانة چاه است، اما پس از ورود به آن گويي وارد تونلي مي‌شويم كه مي‌توان در آن به حالت خميده حركت كرد.

 
غار در بالا
 

غار در بالا، در جنوب شرقي روستاي «بهمن» شهرستان شيروان واقع شده است و دهانة آن، همانند حفره‌اي در مسير سيلاب قرار گرفته است. داخل اين غار همچون تالار وسيعي است، كه آبشار بسيار زيبايي با ارتفاع 5 متر، جلوة ويژه‌اي به آن بخشيده است. علاوه بر تالار اصلي يك مسير انحرافي نيز در اين غار ديده مي‌شود.

 

31

غار سليمان
 

اين غار داراي دهانه‌اي وسيع و سقفي از سنگ يكپارچه به طول 25 و عرض 6 متر است كه در انتهاي آن، سقف و زمين به هم رسيده‌اند و در جهت شرق آن حفره‌هايي وجود دارد. مسير اصلي غار، پس از طي 50 متر به انتها مي‌رسد. نوع غار، خشك و بدون استالاگميت و استالاكتيت است. اين غار در غرب شيروان، در نزديكي روستاي «قشلاق كاوه» در كمركش كوه پيكان واقع شده است.

 

318

 
غار سوله قواق
 

اين غار، كه چشمة جوشاني از دهانة آن خارج مي‌شود، در حوالي روستاي تاريخي «اسپاخو» از توابع شهرستان بجنورد واقع شده است و از جمله غارهاي زيباي منطقه محسوب مي‌گردد.

7


1
X