به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

غار هاي تاريخي استان خراسان شمالي (2)

غار قباد
 

غار قباد غاري است آهكي، در دو شعبة اصلي، با طول تقريبي 120 متر و با حفره‌هايي جانبي كه بيش‌تر به همان دو شعبة اصلي منتهي مي‌شوند. بنا به گفتة مردم محل، در گذشته، در نزديكي اين غار شهري به نام «قباد» وجود داشته است كه در روزگار نادرشاه به توپ بسته شده و ويران گرديده است.
در پيرامون اين غار، در زمين‌هاي كشاورزي، گلوله‌هايي به وزن پنج كيلوگرم مشاهده شده است كه دو عدد از آن‌ها را كوهنوردان شيرواني در اختيار موزة كوهنوردي قرار داده‌اند.
براي رسيدن به اين غار بايد از قوچان به سوي روستاي «دربادام» رفت و پيش از رسيدن به اين روستا، به سوي روستاي «شيخ كانلو» تغيير مسير داد. اين غار در سال 1369 توسط كوهنوردان شيروان كشف شد.

 

32

غار كافر قلعه
 

غار كافر قلعه يك غار مسكوني بوده است كه در زمان‌هاي گذشته به صورت پناهگاه از آن استفاده مي‌شده است. اين غار در ارتفاع 50 متري سطح دره‌اي، در 5 كيلومتري جنوب غربي روستاي «گليان» شهرستان شيروان قرار دارد. اشياء عتيقه و كتاب‌هاي خطي نيز در اين غار به دست آمده است؛ ولي قدمت آن هنوز مشخص نشده است.

 

322

غار كنه گرم
 

اين غار در 50 كيلومتري غرب بجنورد و در نزديكي روستاي «حسن زو» واقع شده است. غار كنه گرم به صورت چاهي در دامنة كوه قرار دارد. اين غار از جمله غارهاي بسيار جالبي است كه استالاگميت، استالاكتيت و حفره‌ها و تنوره‌هايي در خود دارد.
در اطراف غار، چندين دهليز وجود دارد كه هيچ يك از آن‌ها تاكنون به طور كامل شناسايي نشده‌اند. طول اين غار در حدود 250 متر و عمق آن 70 متر است. بازديد از اين غار، مستلزم داشتن وسايل فني و تجربه كافي است.

 

323

 
غار گنج كوه
 

اين غار در روستاي «جندي» شهرستان بجنورد، و در ارتفاع 1700 متري از سطح دريا قرار دارد. غار، روي يك ديوارة 12 متري واقع شده، كه صعود از آن مشكل است و احتياج به وسايل فني دارد. داخل اين غار داراي سه شعبة كوچك است كه تمام آن‌ها را سنگ‌هاي استالاگميت پوشانده است.

1


1
X