به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

غار تنگ چوگان

 
غار تنگ چوگان
 

در تنگ چوگان، غاري بزرگ وجود دارد كه مجسمة عظيم شاپور اول در درون آن حجاري شده است. براي ورود به غار، بايد راهي كه از پاي كوهستان، در سمت راست تنگ چوگان مي‏گذرد پيموده شود. طول دهانة غار در گذشته نزديك به شانزده متر و بلندي آن كمتر از هشت متر بود. ارتش در سال 1336 جاده‏اي را براي عبور و رسيدن به غار احداث كرد.
ارتفاع اين مجسمه در حدود هفت متر و پهناي شانه‏هاي آن نزديك به دو متر و پهناي دست‏ها در محلي كه از بدن دورتر قرار دارد، نزديك به سه متر است.
مجسمة شاپور در قرن‏هاي گذشته بر اثر سنگيني زياد واژگون شد و به تدريج قسمت‏هايي از دست و پاي آن شكست و قطعات بزرگي از مجسمه جدا شد. در سال 1336، نيروي نظامي موفق به نصب مجسمه روي دو پاية بتون مسلح شد و قطعات جداي دست و پاي مجسمه را نيز در كنار آن نهادند.
در داخل غار، دهليزها و دالان‏هايي است كه به دل كوهستان راه مي‏يابد. با پيشروي به درون غار، مي‏توان به حوض‏ها و آب چكه‏هاي سقف، تاقنماها و چاه رسيد. پس از آن، دهليزها به جايي منتهي مي‏شوند كه آب موجود در آن، مانع ادامه راه مي‏شود. به احتمال نزديك به يقين، علاوه بر مجسمه سترگ شاپور اول، آرامگاه ابدي آن شهريار هم در اين غار است.

 

1
X