به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

پارك هاي جنگلي استان گلستان

منطقه جنگلي نهارخوران
 

منطقه جنگلي نهارخوران يكي از كانون‏هاي مورد علاقه و استفاده شهروندان گرگاني، توريست‏هاي بين راهي و دوستداران طبعيت است. اين ناحيه اردوگاه جهانگردي مجهزي دارد.
امكانات تفرجگاهي اين ناحية جنگلي مشتمل بر ميز، نيمكت، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي و نمازخانه است كه در اختيار مراجعه‏كنندگان قرار مي‏گيرد. همچنين هتل، رستوران و كمپينگ نيز دارد.

 
پارك ملي گلستان
 

پارك ملي گلستان نخستين پاركي است كه عنوان پارك ملي در ايران را به خود اختصاص داده است. اين پارك جنگلي كوهستاني در حوزة استان‏هاي گلستان، سمنان، خراسان واقع شده است.
پارك ملي گلستان به دليل ارزش‏هاي بي‏شمار طبيعي، جنگل‏هاي سرسبز و گونه‏هاي متنوع گياهي و جانوري، از جمله مناطق معدودي است كه با معروف‏ترين پارك‏هاي ملي مشابة خود در دنيا، برابري مي‏كند. اين پارك يك محيط طبيعي با آب و هواي روح افزا و دلنشين است. روستاهاي زيادي در اطراف پارك ملي گلستان ديده مي‏شود كه فعاليت‏هاي ساكنين آن‏ها، بر پاية دامداري و كشاورزي است. در مجاورت پارك ملي گلستان، دو شهر گنبد كاووس در 55 كيلومتري غرب پارك و شهر بجنورد در 115 كيلومتري شرق پارك وجود دارد. فاصلة زماني اين پارك با شهر گرگان 2 ساعت است. يكي از مناظر ديدني پارك ملي گلستان، چشمه‏سارهاي متعددي است كه در سراسر آن از دل زمين و در ميان درختان جنگلي مي‏جوشند و سرازير مي‏شوند. به نحوي كه بيش از 20 چشمه در شمال، جنوب، شرق و غرب پارك جريان مي‏يابد.
پارك ملي گلستان از نظر گوناگوني ارزش‏ها و كيفيت حفاظت در ميان مناطق حفاظت شدة كشور از جايگاه ويژه‏اي برخوردار است. حيات‏وحش، دشت زيبا، گياهان و گل‏هاي نادر در بخش‏هاي مختلف پارك،‏‏ آبشارهاي گوناگون و ارتفاعات سرسبز، از جمله جلوه‏هاي پارك ملي گلستان است.

پارك جنگلي قرق
 

اين پارك در 24 كيلومتري شرق گرگان و در مسير جاده اصلي گرگان ـ مشهد قرار دارد و مشتمل بر پارك وحش، تأسيسات رفاهي و پارك بازي مي‏باشد. پارك جنگلي قرق از تفرجگاه‏هاي مهم گرگان است كه در تمام طول سال مورد بهره‏برداري وسيع قرار مي‏گيرد.

 
پارك جنگلي دلند
 

اين پارك در مسير آزاد شهر ـ علي‏آباد واقع شده و جزو آن دسته از پارك‏هاي جنگلي است كه امكانات تفرجگاهي مناسبي از قبيل ميز، نيمكت، آب آشاميدني، سرويس بهداشتي و نمازخانه دارد. پارك جنگلي دلند قابليت‏هاي تفرجگاهي ويژه‏اي دارد و مورد استفاده وسيع مسافران بين راهي قرار مي‏گيرد.

ساير پارك‏هاي جنگلي
 

 پارك جنگلي كبود وال در جنوب شرقي علي‏آباد
 پارك جنگلي انقلاب اسلامي در علي‏آباد
 پارك جنگلي زرين گل در جنوب شرقي علي‏آباد
 پارك جنگلي النگ دره در گرگان
 پارك جنگلي گرماب دشت در گرگان
 پارك جنگلي قرن‏آباد در گرگان
 پارك جنگلي رنگو در گرگان
 پارك جنگلي شصت كلا در گرگان

 

1
X