به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

كاروانسرهاي تاريخي قم

 
 
 
 

كاروانسراي پل دلاك

 

 

اين كاروانسرا در جاده قم – تهران واقع شده و از آثار دورة قاجاريه است. مصالح عمده ساختماني بنا از خشت است و به همين دليل نيز تاب مقاومت در برابر گذر زمان را نداشته و كاملاَُ تخريب شده است.

كاروانسراي باقر آباد

 

 

اين كاروانسرا در جاده قم – تهران ( علي آباد – منظريه ) واقع شده و از آثار باقي مانده دورة قاجاريه است. مصالح ساختماني بنا از آجر و سنگ و فاقد تزئينات جالب توجه است. اين كاروانسرا يك منزل بين راهي كاروانيان بود كه در مسير ري ( تهران ) به قم و جنوب كشور يا بالعكس مورد استفاده قرار مي گرفت.

كاروانسراي سفيدآب

 

 

اين كاروانسرا در شرق درياچه نمك واقع شده و نوع پلان آن متفرقه است. بناي كاروانسرا از آثار دوره هاي صفويه و قاجاريه است و عمده مصالح ساختماني آن از سنگ است. چهار برج تزئيني در چهار گوشه بنا از آثار ديدني آن است.

 
 

كاروانسراي اتابكي

 

 

اين كاروانسرا در جاده قم – كاشان واقع شده و نوع پلان آن چهار ايواني است و به دورة قاجاريه تعلق دارد؛ ولي تاثير معماري عهد صفوي در آن كاملاَ مشهود است.
در قسمت جنوب كاروانسرا دو بناي فرعي ساخته شده است. مصالح اصلي بنا از سنگ؛ آجر و خشت است و تزئينات برج هاي آن جالب توجه مي باشد.

كاروانسراي قلعه سنگي

 

 

اين كاروانسرا در 35 كيلومتري جادة قم – ري واقع شده و از نوع كاروانسراهاي چهار ايواني است. مصالح ساختماني آن عمدتاَ سنگ و از آثار دورة صفوي است. اين كاروانسرا كه اكنون به صورت ويرانه در آمده تا قرن گذشته مورد استفاده كاروانيان بوده است. بناي كاروانسرا داراي چهار برج نيم دايره اي در اضلاع غربي و شرقي است.

كاروانسراي آوه

 

 

اين كاروانسرا در جنوب جادة قم – ساوه واقع شده و نوع پلان آن چهار ايواني است. ساختمان بناي كاروانسرا به دورة سلجوقي تعلق دارد و مصالح ساختماني آن عمدتاَ از آجر است. اين كاروانسرا هنوز هم قابل تعمير و مرمت مي باشد.


1
X