به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

پارك ملي كوير قم

پارك ملي كوير

 

 

همان طور كه پيش تر ذكر شد بخشي از محدودة استان قم به ويژه دهستان قم رود در محدوده پارك ملي كوير قرار دارد. اين پارك نشان دهندة نمونه هاي تقريباُ بكر و دست نخورده اي از طبيعت است كه به دليل داشتن ذخاير با ارزش گياهي؛ جانوري و ساير ويژگي هاي استثنايي و متنوع؛ از مجموعه هاي ميراث فرهنگي و ملي كشور محسوب مي شود.
پارك ملي كوير نمونه اي از اكوسيستم هاي خشك و بياباني است كه مقدار باران ناچيز آن؛ اجازة فعاليت هاي كشاورزي را نمي دهد؛ ولي امكان رشد و گسترش پاره اي از گياهان را دارد و به همين دليل؛ زيست برخي از جانوران در ٱن مقدور است. از همين رو؛ اين پارك مجموعة گياهي و جانوري ويژه اي دارد كه به طور شگفت آوري با منابع ناچيز و محدوديت هاي زيستي محيط خود سازگار شده و بر اثر حفاظتي كه از آن صورت گرفته تا حدودي نيز پر بارتر شده است.
در مناطق خشك و بياباني؛ گياهان و جانوران با ويژگي هاي فيزيكي خود محدوديت ها و فشارها را تحمل مي كنند. پارك ملي كوير از نظر مطالعة اكوسيستم هاي كويري و شناخت مكانيسم هاي سازگاري گونه هاي جانوري و گياهي حايز اهميت فراوان است.
اين پارك گونه هاي گياهي متنوع دارد و پوشش گياهي آن در دشت هاي هموار و كوهستان ها؛ زيستگاه هايي بسيار مناسب براي زيست و حوش مختلف فراهم كرده است. اراضي مسطح اين پارك با پوشش گياهي كويري و نيمه كويري؛ زيستگاه پستانداراني مانند جبير؛ آهو و گونه هاي با ارزش حمايت شده و كميابي مانند يوز پلنگ و گورخر است. بخش هاي كوهستاني آن نيز با پوشش گياهان استپي داراي تعداد قابل توجهي وحوش كوه زي مانند كل؛ بز؛ قوچ و ميش است.
اين پارك از نظر تنوع پرندگان نيز اهميت ويژه دارد و پرندگاني مانند كبك و تيهو كه از پرندگان بومي به شمار مي آيند؛ در آن زندگي مي كنند. علاوه بر اين؛ هر ساله انبوهي از پرندگان مهاجر مانند فلامينگو؛ آنقوت؛ سرسبز و خوتكا به آب بندها و شوراب هاي اطراف آن روي مي آورند. پارك ملي كوير مجموعة با ارزشي از دخاير گياهي و جانوري متنوع و نيز آثار فرهنگي و تاريخي متعددي را در خود جاي داده است.
ويژگي هاي متنوع پارك ملي كوير؛ عرصة عمل وسيعي را در ارائه خدمات چند جانبة علمي – تحقيقاتي و آموزشي و فرهنگي فراهم كرده كه آن را در ميان پارك هاي ملي ايران كم نظير مي نماياند. اين پارك واجد ارزش هاي زيست محيطي و جهانگردي كويري مي باشد.
فضاهاي روستايي ويژه در استان قم تعدادي روستاي جالب از نظر تاريخي؛ طبيعي و زيارتي وجود دارند كه هر كدام به عنوان كانوني براي جذب ايرانگردان و جهانگردان محسوب مي شوند. اهم اين روستاها عبارتند از:
كهك: روستاي كهك در 30 كيلومتري جنوب قم در يك منطقه كوهپايه اي واقع شده است. اين روستا از سه طرف به ارتفاعات مشرف است. و دره زيدان در شرق آن قرار گرفته است. روستاي كهك آب و هواي معتدل و خشك دارد. آنچه اهميت تاريخي اين روستا رادو چندان كرده؛ وجود خانة قديمي ملا صدرا ( فيلسوف) و غار مغروف كهك است كه از آثار باستاني استان مي باشند. اين روستا همچنين يك امام زاده به نام شاه محمد نيز دارد كه مورد رجوع افراد بومي و اهالي روستاهاي اطراف مي باشد. اخيراَ اين روستا به شهرمبدل شده است.
حمزقان: از روستاهاي بخش خجلستان است كه در 65 كيلومتري شمال غرب قم در يك منطقه دره اي واقع شده است. رودخانه فصلي " وزوا" از جنوب آن مي گذرد و كوه " گر" در 3 كيلومتري شمال شرقي؛ كوه "شيروارو" در جنوب غربي و كوه "قزلاربگي " در 3 كيلومتري جنوب شرقي روستا قرار دارد. گردنة قاهان نيز در يك كيلومتري شمال روستا واقع شده است. وجود رودخانه؛ كوهها؛ گردنه؛ چشمه و پوشش گياهي مناسب و آب و هواي معتدل و خشك از خصوصيات جالب توجه اين روستا مي باشد.


1
X