به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

معبد هاي تاريخي هرمز گان

29 2042  

معبد هندوها

 

 

ساختمان اين معبد ، در سال 1310 هجري قمري، در زمان حكومت محمد‌حسن سعدالملك احداث شده است . اساس ساختمان اين معبد عبارت است از يك اتاق چهار گوش مياني كبه بر روي آن گنبدي قرار گرفته است . سبك معماري اين گنبد را مقرنس‌هاي پيراموني آن نه تنها از ديگر گنبد‌هاي موجود در سواحل خليج‌فارس، بلكه از گنبد‌هاي سراسر ايران متفاوت مي‌سازد . طرح اين بنا كاملاً از معماري معابد هندي متأثر است . اين معبد از جمله نشانه‌هاي معدود تاريخي بندر‌عباس است كه توجه هر تازه واردي را به خود جلب مي‌كند ،و امروزه در كنار يكي از خيابان‌هاي اصلي شهر قرار دارد .

 

 

نيايشگاه ميترا

 

 

در پانزده كيلومتري شهر قشم، در مسير راهي كه به منطقۀ باستاني خربز يا خربس و سپس به بندر سوزا منتهي مي‌شود، يك رشته كوه طولاني وجود دارد كه در دل آن معماري صخره‌اي شگفتي قرار دارد . ورود به اين فضاي صخره اي از طريق روزنه‌هاي غارمانندي ممكن است كه تعداد آن‌ها به نُه روزن در سه رديف مي‌رسد. در رديف بالا شش، در حاشيۀ وسط دو و در پايين يك روزنه تعبيه شده است .
در پشت روزنه‌ها، تالاري به مساحت 25 متر مربع و با ارتفاع 70/2 متر در دل صخره و سنگ حفر شده است. سقف تالار مسطح است. اين تالار محل به جاي آوردن مراسم مذهبي ويژه‌اي براي بزرگداشت در گذشتگان ، و به احتمال بسيار قوي مركز پرستش ((ايزدمهر)) يا ((ميترا)) بوده است .
بررسي اجمالي و جزئيات داخلي آن ، نشانگر احداث آن در دورۀمادها است . اين مجموعه ، از نظر نماسازي ، با معبد يا آرامگاه صخره‌اي (( كلات خورموج )) در دامنۀ كوه مُند بوشهر شباهت بسيار دارد . هم جواري اين محل با شهر باستاني خربز نشان مي‌دهند ، در دورۀ مادها يك تمدن بزرگ پيشرفته در جزيرۀ قشم وجود داشته است .


1
X