به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

جزيره كيش وقشم

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

2111

   

 
 

2103جزيرۀ قشم

 

 

جزيره قشم بزرگ ترين جزيره ايران است كه در شمال غربي تنگه هرمزقرار دارد طول آن 115كيلومتر و عرض آن از 10تا 35كيلومتر متغير است. شهر قشم _مركز اين جزيره _در شمال شرقي جزيره واقع شده و وسعت آن 3 كيلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دريا 10 متر است .
بندر عباس با 12مايل درياي اضافه نزديك نزديك ترين شهر به قشم است .
قشم تا تهران 1353كيلومتر فاصله دارد كه 12 مايل آن راه آبي و بقيه از طريق خشكي است .
يك فصل گرم و مرطوب و طولاني و يك فصل كوتا و معتدل، از ويژگي هاي آب و هوايي جزيرۀ قشم است. شهر قشم در حال حاضر به شكل نيم دايره اي در گوشۀ شمال شرقي جزيره با بافت سنتي و نخلستان‌هاي انبوه و با مناظر طبيعي بسيار زيبايي قرار گرفته است. معماري سنتي سازگار با شرايط اقليمي و بادگير‌هاي بلند و قديمي خانه‌هاي مسكوني آن، نماي اصلي شهر را به وجود آورده اند . صخره‌هاي سواحل بندر قشم كه محل تجمع خرچنگ‌هاي درياي‌اند ، از نقاط بسيار ديدني آن به شمار مي روند (معمولاًدر بعداز ظهرها خرچنگ‌ها به سواحل بندر قشم پناه مي‌آورند). يكي از نقاط بسيار ديدني جزيره، جنگل‌هاي حرا است كه بين شمال جزيره تا بندر خمير را فرا گرفته و منظرۀ بسيار جالبي را در ميان دريا پديد آورده است .
جنگل‌هاي حرا در بين بندر خمير و در اطراف جزيرۀ قشم در سطح وسيعي پراكنده شده اند كه بخشي از آن (حدود3500هكتار )در محدودۀ قشم قرار گرفته است. نام علمي درختان جنگل‌هاي حرا به افتخار دانشمند مشهور ايران_ابوعلي سينا_كه آن را حرا ناميده است، نامگذاري شده است.
درختان حرا با قطر 30 سانتي متر و ارتفاع 4 متر از ميان آب‌هاي خليج‌فارس سر بر آورده اند و سبب جلب پرندگان مهاجر و بومي شده و گروهي از پرندگان هم در ميان آن‌ها لانه و آشيانه ساخته‌اند. درخت حرا هميشه سرسبز و زيباست. هر‌چه سر شاخه‌هاي درخت حرا را قطع كنند، رشد بهتري مي‌كند و سر‌سبز تر مي‌شود .
جنگل حرا به طور دايم در معرض جزر و مد منظم آب دريا قرار دارد؛ به طوري كه در زمان جزر درختان و بستر لجني آن از آب بيرون مي‌ماند و به صورت جزايري پراكنده از آب بيرون مي‌ماند و به صورت جزايري پراكنده نمايان مي شوند و در موقع مد، تمامي جنگل زير آب رفته و ناپديد مي‌شود. اصولاً اين درختچه‌ها در مكان‌هايي مي‌رويند كه در مواقع مد دريا به زير آب بروند. در نقاط مرتفع‌تري اثري از اين‌گونه گياهان مشاهده نمي شود .
جزيرۀ قشم دومين بندر آزاد تجاري ايران است و همين ويژگي، اهميت توريستي آن را دو‌چندان ساخته است. به عبارت ديگر، به جزيرۀ قشم صرف‌نظر از استفاده‌هاي گوناگون، مانند بازديد از آثار تاريخي و استفاده از سواحل خليج فارس، از نظر اقتصادي نيز مقرون به صرفه است و هزينه‌هاي گمركي و مقررات دست و پاگيرتجاري شامل آن نمي‌شود .

جزيرۀ كيش

 

 

اين جزيرۀ بيضي شكل با مساحت 7/89كيلومتر مربع و با طول 6/15و عرض 7كيلومتر، درجنوب غربي بندر عباس و در ميان آب‌هاي نيلگون خليج‌فارس واقع شده است. فاصلۀ دريايي اين جزيره تا بندر لنگه 50مايل دريايي است. جزيرۀ كيش از نظر محيط زيست طبيعي، يكي از بكر‌ترين مناطق خليج‌فارس است. استعدادهاي طبيعي و موقعيت جغرافيايي ويژۀ آن زمينۀ بهره‌برداري, جهانگردي و تجاري از آن را در حد قابل توجهي فراهم ساخته است .
سواحل كم‌نظير اين جزيرهۀ مرجاني، نه تنها در فصول گوناگون سال، بلكه در طول يك روز، در ساعات مختلف جلوه‌هاي بديع و گونا‌گون و بسيار زيبايي از طبيعت را به تماشا مي‌گذارند. سواحل كيش در شرق و شمال شرقي و جنوب از زيباترين سواحل جهان است. در سواحل جنوب شمال شرقي و جنوب از زيباترين سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربي آن زيباترين منظرۀغروب خورشيد را مي توان ديد.
از جمله نقاط ديدني جزيرۀ كيش آكواريوم بزرگ آن است كه در گوشۀشرقي جزيره با معماري زيبا قرار و گونه اي مختلف ماهيان و آبزيان اطراف جزيره در آن به تماشا گذارده شده است. قريب70 نوع ماهي‌هاي تزئيني در اين آكواريوم وجود دارد كه از نظر شكل و رنگ پولك ها و زيبايي ظاهري، كم نظير و برخي از آن ها نيز بسيار كمياب هستند. علاوه بر اين، مركز پرورش و كشت مرواريد كيش يكي از جذاب‌ترين ديدني‌هاي جزيره است .
اسكلۀ تفريحي جزيرۀ كيش با امكانات مفيد و مختصر در بخش جنوبي جزيره از ديگر جاذبه‌هاي كيش است. ادر اين اسكله سرگرمي‌هايي از قبيل گردش در روي آب با قايق كف شيشه‌اي كه از بالاي آن مي‌توان عبور گروهي ماهي‌ها و زيبايي‌هاي دنياي زير آب را مشاهده كرد, هم‌چنين امكانات ورزش اسكي روي آب براي علاقه مندان فراهم شده است. تفريح غواصي نيز از جمله تفريحات به ياد‌ماندني است كه در آب‌هاي گرم خليج فارس همراه راهنمايان مجرب امكانپذير است. در كنار اسكلۀ تفريحي، پيست دوچرخه سواري نيز در پيرامون جزيره احداث شده است. در اين مجموعه(اسكلۀ) امكان بازديد از هتل برزگ كيش و ساختمان ساحلي كازينوي سابق وجود دارد. هم‌چنين در اطراف يكي از كهنسال‌ترين درختان جزيره، مجموعه‌اي تفريحي و ديدني ايجاد شده كه به مجموعۀدرخت سبز معروف است و از جمله مراكز زيبا و جذاب جزيرۀكيش مي باشد و مسافران بسياري را به خود جذب مي كند .
جزيرۀ كيش هم‌چنين معماري خاصي را به نمايش گذاشته است كه براي هر تازه واردي جالب و در خور تحسين است. معماري كيش دو شكل متمايز دارد: يكي معماري سنتي و ديگري معماري مدرن. معماري سنتي جالب توجه سات و مصالح آن غالباً از سنگ‌هاي مرجاني موجود در جزيره تشكيل شده است و مصالح آن غالباً از سنگ‌هاي مرجاني موجود در جزيره تشكيل شده است. معماري جديد و مدرن جزيره نيز تقليدي از معماري بومي و سنتي آن است كه نمونۀ آن در ((صفين))ديده مي شود. تنها تفاوتي كه ميان خانه‌هاي جديد و قديم وجود دارد، پراكندگي نسبي و تنوع ارتفاع آن‌ها است . علاوه بر آن، معابر عمومي جديد نيز به نسبت وسيع تر از معابر بخش قديمي هستند .
وسيلۀ رفت و آمد به كيش، كشتي و هواپيما است كه از طريق پرواز از تهران يا شيراز يا بندرعباس صورت مي‌گيرد. از جمله امكانات موجود در اين جزيره مي‌توان به هتل سه طبقه، هتل كيش، كلبه‌هاي ويلايي، چهار كاخ از مجموعۀ كاخ‌ها، يك رستوران ساحلي همراه با يك سلسله ويلاهاي خصوصي و توريستي مدرن و غيره اشاره كرد. افزون بر اين، جزيرۀ كيش داراي امكاناتي از قبيل قايق راني، شهربازي، بازار‌ها، مراكز عمدۀ خريد و فروش نيز مي‌باشد .
جزيره كيش هم‌چنين اولين بندر آزاد تجاري ايران است كه امروزه به طور روزانه هزاران نفر جهت خريد و ديدار از زيبايي‌هاي طبيعي آن به اين جزيره مسافرت مي‌كنند .

 
 

جزيرۀ لاوان

 

 

اين جزيره از شمال شرقي به بندر مقام، از شرق به جزيرۀ شتور و از جنوب به حوزه‌هاي نفتي رسالت، رشادت و سلمان محدود مي‌شود. وسعت اين جزيره 76كيلومتر مربع است و پس از قشم و كيش بزرگ‌ترين جزيرۀايران در آب‌هاي خليج فارس است. فاصلۀ اين جزيره تا بندر لنگه 91 و تا بندر عباس حدود 198 مايل دريايي است. جزيرۀ لاوان دورترين جزيره نسبت به مركز استان هرمزگان است. آب و هواي آن گرم و مرطوب و دماي آن در تابستان به حدود 50 درجۀسانتي گراد مي‌رسد، و رطوبت هواي آن نيز بسيار زياد است .
ذخاير نفتي آب‌هاي نزديك جزيرۀ لاوان بسيار قابل توجه است. در حال حاضر صنايع جزيره منحصر به تأسيسات نفتي است كه با نام ((مجتمع پالايشي لاوان)) فعاليت دارد. يكي از شگفتي‌هاي اين جزيره وجود كندوهاي عسل در كنار تأسيسات نفتي و مخازن آن‌ها است كه عسل آن‌ها به رنگ سبز تيره است و بوي نفت مي دهد،اما طعم آن مشابه عسل‌هاي معمولي است .
اهالي جزيره در فصل معيني از سال به صيد مرواريد مي‌پردازند و تنها كالاي صادراتي جزيره، مرواريد آن سات. اين جزيره يك بندر‌گاه مناسب براي صدور فر‌آورده‌هاي نفتي و يك اسكلۀفلزي جهت حمل و نقل دريايي دارد .


1
X