به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

جزيره لاوان وجزيره هندورابي

 
 

جزيرۀ لاوان

 

 

اين جزيره از شمال شرقي به بندر مقام، از شرق به جزيرۀ شتور و از جنوب به حوزه‌هاي نفتي رسالت، رشادت و سلمان محدود مي‌شود. وسعت اين جزيره 76كيلومتر مربع است و پس از قشم و كيش بزرگ‌ترين جزيرۀايران در آب‌هاي خليج فارس است. فاصلۀ اين جزيره تا بندر لنگه 91 و تا بندر عباس حدود 198 مايل دريايي است. جزيرۀ لاوان دورترين جزيره نسبت به مركز استان هرمزگان است. آب و هواي آن گرم و مرطوب و دماي آن در تابستان به حدود 50 درجۀسانتي گراد مي‌رسد، و رطوبت هواي آن نيز بسيار زياد است .
ذخاير نفتي آب‌هاي نزديك جزيرۀ لاوان بسيار قابل توجه است. در حال حاضر صنايع جزيره منحصر به تأسيسات نفتي است كه با نام ((مجتمع پالايشي لاوان)) فعاليت دارد. يكي از شگفتي‌هاي اين جزيره وجود كندوهاي عسل در كنار تأسيسات نفتي و مخازن آن‌ها است كه عسل آن‌ها به رنگ سبز تيره است و بوي نفت مي دهد،اما طعم آن مشابه عسل‌هاي معمولي است .
اهالي جزيره در فصل معيني از سال به صيد مرواريد مي‌پردازند و تنها كالاي صادراتي جزيره، مرواريد آن سات. اين جزيره يك بندر‌گاه مناسب براي صدور فر‌آورده‌هاي نفتي و يك اسكلۀفلزي جهت حمل و نقل دريايي دارد .

 
 

جزيرۀ هندورابي

 

 

جزيرۀهندورابي با 8/22كيلومتر مربع مساحت در فاصلۀ 325كيلومتري بندر‌عباس و 133 كيلومتري بندر‌لنگه و در حد فاصل بين دو جزيرۀ كيش و لاوان قرار گرفته است. اين جزيره سرزمين هموار و تقريباً بدون عارضۀ طبيعي است. بلند‌ترين نقطۀ آن 29 متر و بزرگ‌ترين قطر آن 5/7كيلومتر است. اين جزيره از يك رشته ارتفاعات كوتاه پوشيده شده است و كرانه‌هاي آن با شيب ملايمي به دريا منتهي مي شوند . مجاورت با دريا، اغلب موجب بالا رفتن ميزان بارش و رطوبت مي‌شود. با اين حال در تمام كرانه‌هاي خليج‌فارس، همجواري با دريا،تأثير چنداني بر ميزان بارش اين نواحي ندارد .
فعاليت اقتصادي اكثر اهالي در جزيرۀ هندورابي، صيد و غواصي است . فعاليت‌هاي صنعتي يا بهره برداري از معادن و منابع زير‌زميني و حتي صنايع دستي در هندورابي وجود ندارد. محيط زيست جزيره به دليل بسته بودن آن محدود است و موجوداتي از قبيل انواع پرندگان كوچك، پرندگان مهاجري نظير باز و شاهين و انواع كمي از خزندگان و موش صحرايي در آنجا يافت مي‌شود .
منابع تأمين آب جزيره بسيار محدود و كم است و آب مصرفي آن از طريق چاه يا آب‌انبار تأمين مي شود .
اين جزيره از نظر سياحت و ايرانگردي از زير مجموعه هاي كيش است كه با توجه به امكانات و استعداد طبيعي جزيره زا نظر آب، خاك، هوا و شرايط خاص تجاري جزيرۀ كيش، و هم‌چنين برخورداري از زيبايي هاي طبيعي، قادر است بخشي از نياز‌هاي سياحتي و گردشگري ايرانگردان را تأمين كند .

 
 
 

جزيرۀ شتور

 

 

جزيرۀشتور در فاصلۀ حدود5/1كيلومتري جنوب شرقي جزيرۀ لاوان قرار دارد. طول جزيره 7/1كيلومتر و عرض آن 800متر است.
جزيرۀ،شتور غير مسكوني است و هيچ گونه فعاليتي درآن ديده نمي‌شود . اين جزيره از با ارزش ترين پناه‌گاه‌هاي حيات وحش(پرندگان، لاك‌پشت هاي دريايي، ماهي‌ها و دلفين‌ها )در خليج‌فارس است و جزءِ مناطق حفاظظت شدۀ كشور مي‌باشد .


1
X