به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

مراسم عروسي سنندج

 

يكي ديگر از مراسم جشن و سرور كه به نحو با شكوهي و توأم با سرود و رقص و پايكوبي برگزار مي‌شود، مراسم مربوط به عروسي و ازدواج است كه در مناطق شهري و روستايي استان تقريباً يكسان است و فقط در مناطقي كه جمعيت غيربومي قابل توجهي دارند تحت تأثير فرهنگ غيركردي با اندك تفاوتي برگزار مي‌شود. اين مراسم شامل نامزدي، روباز كردن، خريد لباس عروس، عقدكنان، تعيين زمان عروسي، حنابندان، حمام بردن عروس و شب عروسي است كه هر قسمت آن با هلهله، شادي و خواندن ترانه و سرود و رقص همراه است. مراسم عروسي به ويژه در ميان عشاير جلوه‌اي از رنگارنگي لباس زنان را كه مملو از طلب شادي مردم و به ويژه زنان عشاير است نشان مي‌دهد. عروسي عشاير كردستان نمايشگر فستيوال رنگ لباس و شادي است.
يكي از ويژگي‌هاي عروسي در بين كردهاي عشاير، شب‌نشيني سنتي است كه پيش از برگزاري جشن اصلي عروسي ترتيب داده مي‌شود. اين شب‌نشيني‌ها تا سال‌هاي اخير بسته به بضاعت مالي خانواده‌هاي عروس و داماد بين سه تا هفت شب ادامه داشت، اما امروزه به دلايلي به يك الي دو شب و گاهي به سه شب يا بيشتر محدوده است.
مقدمات ازدواج پسران و دختران جوان با مجلس خواستگاري و گفتگو بر سر تعيين مهريه و خريد طلا و لباس توسط داماد براي عروس و تعيين تاريخ عقد و عروسي آغاز مي‌شود. بعد از طي اين مقدمات، مراسمي با عنوان شيريني خوران برگزار مي‌شود كه طي آن با اعلام نامزدي رسمي دختر و پسر، خطبه عقد نيز بين آنان جاري مي‌شود و مراسم عروسي به زمان ديگري موكول مي‌گردد. با نزديك شدن روز عروسي مجالس شب‌نشيني از سوي خانواده‌هاي دو طرف به طور جداگانه ترتيب مي‌يابد كه در آن از كليه نزديكان دو خانواده دعوت به عمل مي‌آيد.
با پايان يافتن شب‌نشيني روز عروسي فرا مي‌رسد كه در اين روز نيز ضمن ادامه رقص و پايكوبي و دادن ناهار به مهمانان، نزديك عصر داماد در حالي كه تعدادي از مهمانان خصوصاً دختران و پسران جوان وي را همراهي مي‌كنند، به طرف خانه عروس حركت مي‌كنند و پس از صرف چاي و شيريني و كسب اجازه از والدين عروس، وي را به خانه داماد مي‌آورند و در اينجا شادي و نشاط حاضران به اوج خود مي‌رسد. عروس و داماد پس از ورود به محل برگزاري مراسم، وارد حلقه رقص شده و طبق يك سنت ديرينه هر يك به نوبت سر چوبي را در دست مي‌گيرند و در حالي كه جمع زيادي از دختران و پسران آنان را همراهي مي‌كنند، دقايقي به آرامي به پايكوبي مي‌پردازند. با رقص عروس و داماد، مبالغ هنگفتي از محل شاباش‌ها نصيب نوازندگان مي‌شود.
با پايان يافتن جشن عروسي و پس از گذشت يك هفته، كليه دعوت شدگان دو طرف به استثناي مردان و پسران، در منزل داماد جمع مي‌شوند و با برگزاري مراسم ديگري كه گستردگي مراسم شب‌نشيني و عروسي را ندارد، هداياي خود را كه عمدتاً شامل پول نقد است به عروس و داماد اهداء مي‌كنند. اين هدايا كه در اصطلاح محلي «هفته» گفته مي‌شود با هدف كمك به تشكيل زندگي جديد زوج‌هاي جوان و جبران هزينه‌هاي عروسي آنان ارائه مي‌شود و هر كسي تلاش مي‌كند كه هديه‌اش ارزشمندتر از هدية ديگري باشد.


1
X