به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

جشن ها وازدواج همدان

جشن ها

 

 

جشنهاي مرسوم در استان همدان، مانند ديگر نقاط ايران به دو گروه
جشن هاي مذهبي و ملي تقسيم مي شوند. جشن هاي مذهبي عيدهايي هستند كه در روز تولد امامان و معصومان، عيد قرباذ، عيد غدير خم، عيد فطر و ديگر عيدها برگزار مي شود. در چنين روزها يي، خيابان ها آذين بندي مي شوند و صاحبان مغازه ها با نقل و شيريني از مردم پذيرا يي مي كنند. مردم در مسجدها و تكيه ها گرد هم مي آيند و مراسم خاص مذهبي مانند نماز خواندم، گوش دادن به وعظ و مانند و نظاير آن را برگزار مي كنند.
از جشن هاي ملي مي توان به جشن نوروز باستاني اشاره كرد كه مانند ديگر نقاط ايران با ويژگي هاي كم و يش مشابه برگزار مي شود. خانه تكاني، كاشت سبزه، خريد وسايل و لباس نو براي خود و افراد خانواده، دور ريختن وسايل شكسته وكهنه، برگزاري مراسم چهار شنبه سوري و پريدن از روي آتر، فال گوش ايستادن، قاشق زني و جز آن، از جمله مراسمي است كه همزمان با فرا رسيد سال نو برگزار مي شود.
مردم سال نو را با پختن سبزي پلو با ماهي، چيدن سفره هفت سين و گذاشتن آينه و قرآن و ماهي و شيريني در كار سفره هفت سين گرامي مي دا رند. آنها در هنگام تحويل سال، همه چراغ هاي خانه را روشن مي كنند و با روشني و نور وارد سال نو مي شوند. عيدي دادن به افراد خانواده، از ديگر رسم هاي عيد نو روز است كه با ديد و بازديد هاي نوروزي و تبريك سال نو به يكديگر، مراسم نوروزي را تكميل مي كند.

 
 

2358

   

ازدواج

 

 

مراسم عروسي با خواستگاري و مراسم مربوط به آن آغاز مي شود و با مراسم شب بله برون يا نامزدي ادامه مي يا بد در اين مرحله از مراسم، براي عروس و داماد خريد مي كنند كه شامل طلا و زيور و لباس عروس و حلقه هاي نامزدي براي عروس و داماد است. پس از برگزاري مراسم عقدكنان، نوبت به شب حنابندان مي رسد كه با شادي و هلهله اي ويژه برگزار مي شود: حنا همراه با تشريفاتي ويژه از خانه داماد به خانه عروس برده مي شرد و هر كس مقداري از حنا را برمي دارد، بر كف دست خود
مي گذارد و براي عروس و داماد آرزوي خوشبختي و سعادت مي كند.
‏مراسم بله برون يا شيريني خوردن نيز مانند مراسم حنا بندان در خانه عروس برگزار مي شود و طي آن خانواده داماد يك كله قند با گل و شيريني به خانه عروس عروس مي برند و پس از توافق هاي انجام شده در زمينه مقدار مهريه و شيربها و تاريخ عروسي، قندي را كه خانواده داماد آورده است بزرگ خانواده يا ريش سفيد محل مي شكند و عروسي را تبريك مي گويد.
آنچه درگذشته در اين شهر مرسوم بوده و امروزه آثار آن را در روستا ها يا خانواده هاي سنتي مي توان ديد، «درخت بران» است كه در فرداي روز «شيريني خوران » يا «بله برون»ا انجام مي گيرد. بدين گونه وقتي براي خريد مي روند، براي عروس پارچه هم مي خرند وبراي دوختن آن ، يا خياط را به خانه دعوت مي كنند يا پارچه را به خياط خانه مي برند و دستور بريدن و دوختن آن را مي دهند.
شب عروسي با جشن و سرور و هلهله و شادي همراه است. خانواده هاي عروس و داماد در خانه پدري عروس و داماد به شادي مي پردازند و نزديك نيمه شب، خانواده داماد براي آوردن دختر به همراه ميهمانان خود به خانه پدر عروس مي روند. در جريان آوردن عروسي، معمولأ خويشان داماد وسائلي را از خانه عروس «‏دزدكي» برمي دا رند و معتقدند انجام ندادن آن بدشگون است. پس از بردن عروسي از خانه پدري، مدتي او را با خودرو (امروزه) در خيابان ها و محله هاي اطراف خانه پدري مي گردانند و سپس به خانه داماد مي برند.
در فرد اي روز عروسي، مراسم پاي تحت يا (پاتختي) بر گزار مي شود. در اين مراسم، خانواده عروس ودو ستان و آشنايان براي ديدار از عروس و داماد و آرزوي خوشبختي براي آن ها در آغاز زندگي مشتركشان به خانه داماد دعوت مي شوند و آنها هديه خود را در اين روز تحويل مي دهند. خانواده عروس هم در اين روز اشيرين پلو» مي پزند و آن را براي برگزاري مراسم «پاي تخت » به خانه داماد مي برند.
‏از جشن هاي مرسوم ديگر در استان همدان «چشئ شب هفت نوزاد
است. اين مراسم همراه با ميهماني برگزار مي شود. به هنگام اذام مغرب، اذان و اقامه را همراه با شهادتين در گوش نوزاد مي خوانند و نام هايي راكه براي او برگزيده اند در لابه لاي اوراق قرآن مجيد قرار مي دهند و اسمي را كه از لاي ورق قرآن مجيد بيرون آيد، روي نوزاد مي گذارند.
‏برگزاري مراسم «جشن تولد»نيز در اين خطه چون ديگر نقاط كشور مرسوم شده است. در اين مراسم، والدين كودك روز تولد را جشن مي كيرند و از ميهمانان دعوت شده پذيرايي مي كند. دعوت شدگان از دوستان كودك يا افراد فاميل هستند و با تقديم هديه اي، اين روز را گرامي ميدارند.
جشن ختنه سوران » يكي ديگر از مراسم منطقه است كه امروزه كم و بيش منسوخ شده است و معمولأ پدر و مادرها، كودكان خود را در دوره نوزادي در بيمارستانها يا كلينيك هاي خصوصي ختنه مي كند.


1
X