به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

آبشارها وتالاب هاي همدان

 
 
 
 
 

سرآب گاماسياب

 

 

اين سراب اولين منبع آبي رودخانۀ گاماسياب است. اين آب از دامنۀ زاگرس در شمال شرقي نهاوند سرازير مي‌شوند و از نظر ظهور و شدت جريان شگفت‌آور ا‌ست. محوطۀ پيراموني مظهر آن امكان مطلوبي براي ايجاد تأسيسا‌ت سياحتي- تفريحي دارد ولي با وجود دسترسي مناسب، هيچ نوع بهره‌ برداري تفرجگاهي از آن به عمل نمي‌آيد.

 
 

2315

   

سر‌آب‌هاي فارسيان و گيان

 

 

اين سراب‌ها از دامنه‌هاي زاگرس در جنوب نهاوند مي‌جوشد و از تفرجگاه‌هاي مهم استان همدان محسوب مي‌شوند. در حواشي اين دو سرآب‌ها درختان كهن‌سالي با بيش از 500 سال عمر (يادگاري از جنگل‌هاي زاگرس) هنوز هم بر جاي مانده‌اند. اين دو سرچشمۀ شگفت‌آور تفرجگاه تابستاني و روز‌هاي تعطيل علاقه‌مندان است.
از ديگر سر‌آب‌هاي قابل توجه استان مي‌توان به سرآب كنگاور كهنه و سرآب لك‌لك‌اسدآباد اشاره كرد كه جاذبه‌هاي بالقوۀ تفريحي و تفرجگاهي دارند.
علاوه بر اين سرآب‌ها و سرچشمه‌ها، تعداد قابل ملاحظه‌اي از چشمه‌هاي مهم نيز در سطح استان پراكنده‌اند كه هر كدام به نحوي مورد توجه علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد. از آن جمله مي‌توان به چشمه‌هاي فرشته، آب ترش عليصدر، مجنون‌آباد، ماهي، برجكي و امام‌زادۀ نهاوند، نيكان سويي، شفيع جان تويسركان، زمان‌آباد، قينوجه و سهكيندران، رزن، آجي‌سو صادقلو، گرگر و شورين اشاره كرد.
چشمه‌هاي آب‌معدني هر منطقه از جاذبه‌هاي تفرجگاهي محسوب مي‌شود كه در صورت استفادۀ مناسب از آن‌ها و ايجاد فضاهاي لازم براي اتراق مي‌تواند در جذب مسافران و علاقه‌مندان نقش مؤثر ايفا كند. در استان همدان چندين دهنه چشمۀ آب‌معدني وجود دارد كه تقريباً نزديك محور‌هاي اصلي و جاده‌ها قرار دارند و امكانا‌ت مناسبي براي بازديدكنندگان و خواهندگان فراهم مي‌آورند.
چشمه‌هاي آب‌معدني استان عموماً جنبۀ درماني دارند و بيشتر در مناطقي كه داراي آب و هواي لطيف و كوهستاني است قرار گرفته و در نوع خود جالب توجه‌اند.

 
 

آبشار گنج نامه

 

 

مهمترين آبشار استان همدان آبشار گنج نامه است كه در نزديكي شهر همدان و در تفرج گاه گنج نامه قرار دارد.
كتيبه هاي معروفي از دوره هخامنشي در نزديكي اين آبشار به جاي مانده است. آب اين آبشار از ارتفاعي حدود 12 متر سرازير مي شود و آب عباس آباد را به وجود مي آورد. دبي متوسط آن 200 ليتر در ثانيه است كه از دره زيباي عباس آباد و گنج نامه مي گذرد. اين آبشار كه داراي آب دائمي است، در كنار كتيبه هاي باستاني و در مسير صعود به ارتفاعات كوه الوند و نزديك شهر تاريخي همدان واقع شده است.
وجود امكانات مطلوب براي بهره برداري تفريحي – سياحتي و دسترسي آسان در فصل هاي مناسب سال از امتيازات ديگر اين جاذبه سياحتي است، ولي متاسفانه تاكنون از طرف سازمان هاي مسئول اقدام شايسته اي در اين مورد صورت نگرفته است.

 

تالاب كردخورد

 

 

تالاب كردخورد يا تالاب آق گل در جوار روستاي كردخورد و در جنوب دشت نهاوند قرار گرفته است. اين تالاب كه در حوزه آبريز رودخانه قره چاي واقع شده، 5 كيلومتر طول، 5/3 كيلومتر عرض و 5/0 متر عمق متوسط دارد.
عميق ترين نقطه تالاب در فصل پرآبي 80 سانتي متر است. پوشش گياهي دل انگيز و همجواري آن با كوه كت كه بيش از 2000 متر ارتفاع دارد، منظره زيبايي را به ويژه در اواخر زمستان و اوايل بهار ايجاد مي كند. اين زمان، فصل مهاجرت پرندگان است كه از نقاط دور دست وبسيار سرد روسيه و قفقاز و كشورهاي اسكانديناوي به آنجا پرواز مي كنند.
اين تالاب كه از لحاظ وجود مواد غذايي مناسب براي پرندگان، يكي از غني ترين آبگيرهاي منطقه غرب ايران محسوب مي شود. انبوه عظيمي از پرندگان مهاجر نقاط دوردست را در خود پناه مي دهد. عمده ترين اين پرندگان عبارتند از:
انواع اردك، غاز، فلامينگو، مرغ باران، حواصيل، آب چليك، كاكايي و غيره.
گزارش هاي زمين شناسي منطقه، عمر اين تالاب را بيش از 40 هزار سال برآورد كرده است. وجود اين تالاب موجب پيدايش و استقرار روستاهاي پيرامون آن شده است.

تالاب پيرسليمان

 

 

اين تالاب در دشت اسدآباد واقع شده و مهمترين ويژگي آن تنوع پرندگان و پوشش گياهي فراوان در بهار و تابستان است.


1
X