به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

درياچه ها ورودخانه هاي طبيعي همدان

درياچه سد اكباتان

 

 

درياچه سد اكباتان در 9 كيلومتري جنوب شرقي شهر همدان واقع شده است. وسعت اين درياچه حدود 60 هكتار و حداكثر و حداقل عمق آن به ترتيب 32 و 18 متر گزارش شده است. آب ذخيره اين سد كه در بدو امر صددرصد نياز آب مشروب شهر همدان را تامين مي كرد، در حال حاضر قادر به تامين بيش از 50 درصد آب مورد نياز شهر نيست. پيرامون سد را در حدود 15 هكتار جنگل كاري كرده اند و درياچه آن براي عمليات آموزشي، آزمايشي و نظامي مورد استفاده قرار مي گيرد.
بررسي هاي كارشناسي نشان مي دهد كه امكانات پيرامون درياچه سد اكباتان براي بهره برداري هاي فصلي سياحتي، جهانگردي و ورزش هاي آبي كاملا مساعد است و با اندك سرمايه گذاري در اين امر كه از نظر اقتصادي نيز اهميت دارد، مي توان درياچه سد را تجهيز كرد تا به مجموعه تفريحي ورزشي تبديل گردد.
وجود برق، دسترسي مناسب، فضاي پيرامون و فاصله كوتاه آن با شهر همدان از جمله امتيازات اين درياچه است. ساير درياچه هاي سدهاي استان عبارتند از:
درياچه سد آبشينه، بر روي رودخانه آبشينه مهرآباد، واقع در همدان.
درياچه سد شيرين سو، بر روي رودخانه شيرين سو، واقع در 40 كيلومتري كبودرآهنگ.

قره‌چاي يا سياه‌رود

 

 

از ارتفاعا‌ت آغه و يال‌دره بين همدان و ملاير سرچشمه مي‌گيرد و پس از اتصال به رود‌هاي خاكو، مرادبيگ، سيمينه‌رود، همه‌كسي و فرجين و عبور از كوريجان و آبياري اراضي فامنين و قهاوند به طرف حوض سلطان سرازير مي‌شود.

 
 

2311

قلقل رود

 

 

كه از جنوب الوند سرچشمه مي‌گيرد و رود‌هاي سرابي، سركان و كرزان به آن مي‌پيوندد. ا‌ين رودخانه ضمن آبياري اراضي كشاورزي تويسركان به رودخانۀ گاماسيا‌ب متصل مي‌شود.

خرّم رود

 

 

اين رود از ارتفاعا‌ت جنوب شرقي ملاير سرچشمه مي‌گيرد و پس از آبياري اراضي كشاورزي مسير خود به گاماسياب مي‌پيوندد.

 
 

2313

 

گاماسياب رود

 

 

رودخانۀ گاماسياب از ارتفاعا‌ت جنوب غربي نهاوند سرچشمه مي‌گيرد و در مسير خود با سرچشمه‌ها (سرآب) و رودخانه‌هاي كوچك ديگر پيوند مي‌خورد و اراضي دشت نهاوند را سيراب مي‌كند و به طرف جنوب ايران سرازير مي‌شود تا به نام رود كرخه در دشت خوزستان جريان يابد. گاماسيا‌ب رود بزرگ‌ترين رودخانۀ استان همدان است.


1
X