به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

گورستان هاي تاريخي ايلام

گورستان كان گنبد

 

 

گورستان كان گنبد در 30 كيلومتري جنوب شرقي ايلام در دامنة يكي از پشته‌هاي كوه شاه نخجير از رشته‌هاي فرعي كبير كوه واقع شده و طول و عرض تقريبي آن هر يك 350 متر است. اين پشته، تركيبي از صخره و خاك است و گورها عمدتاً در بالا و دامنة آن مشاهده مي‌شوند. نتايج بررسي كاوش‌هاي باستان‌شناسان در محوطة اين گورستان نشان مي‌دهد كه آثار آن به دوره‌هاي تاريخي (2600-2500 ق.م) و يا (4500-4600 ق.م) تعلق دارد.

گورستان چنار

 

 

اين گورستان باستاني در ناحية چنارباش ايلام واقع شده و به هزار سال قبل از ميلاد تعلق دارد. هيئت مشترك باستان‌شناسي ايران و بلژيك در اين ناحيه تعدادي گور در كنار رودخانة خشك كشف كرده‌اند كه بنا به رسم آن زمان، مردگان آن درون خمره‌هاي كوچك و بزرگ دفن شده بوده‌اند و اشياء و لوازم مرده نيز در كنار او در داخل خمره قرار داشته است. هرچند امروزه نشانه بارزي از وجود گورستان در ناحية ياد شده زياد مشهود نيست، ولي كشفيات هيئت باستان‌شناسي نشانگر قدمت تاريخي اين ناحيه و سابقة سكونت در آن مي‌باشد.

 
 

ستان پله‌كان

 

 

اين گورستان در ناحية تاريخي و باستان هليلان از توابع شهرستان شيروان چرداول قرار دارد و در حال حاضر بر اثر كاوش‌هاي غيرمجاز قاچاقچيان آثار عتيقه، تقريباً مخروبه شده است.
در اين گورستان گورهاي زيادي وجود داشته كه همگي كنده و پر شده‌اند. برخي نيز هنوز خالي و خاك‌هايشان را نيز در اطراف ريخته‌اند. مردم هليلان مي‌گويند كه حفاران غيرمجاز شب هنگام از آن سوي رود سيمره به اين سو آمده و اين گورها را كنده‌اند و اشياي داخل آن‌ها را به كرمانشاه و هرسين منتقل كرده و در آنجا فروخته‌اند و لذا صدمات فراواني به آثار فوق وارد شده است.

 
 

گورستان باستاني چوار

 

 

در بخش چوار شهرستان ايلام، گورستان قديمي قرار دارد كه چندين گور قديمي از آن كشف شده‌اند. قدمت اشياي به دست آمده از گورهاي گورستان چوار به 1200 سال ق.م مي‌رسد.


1
X