به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

سنگ نوشته هاي تاريخي ايلام

سنگ نوشته آشوري (گل گل)

 

 

سنگ نوشته گل گل ملكشاهي در كنار روستاي گل گل در فاصلة 25 كيلومتري شهر ايلام بر ديوارة كوهي حك گرديده است. اين سنگ نوشته به دوران آشور باني‌پال مربوط است و حدود 3 هزار سال قدمت تاريخي دارد. بر روي سنگ نوشته، نقش برجسته پيكرة يك سرباز آشوري با كلاه خود، ماه و ستاره در بالاي سر آن در حالي كه پيكاني در دست دارد، مشاهده مي‌شود. در قسمت تحتاني اين سنگ نوشته آثار چند جمله از خطوط ميخي حك گرديده كه علائم متن آن كشف و ترجمه شده است.

 
 

سنگ نوشته تنگه قوچعلي

 

 

در ضلع شرقي مسير تونل آزادي ايلام بر ديوارة سنگي كوه انار سنگ نوشتة تاريخي به ابعاد 50×70 سانتي‌متر با خط زيباي نستعليق از دوران قاجار و حكومت واليان پشتكوه حك گرديده كه متن آن بدين شرح است.
هوالله تعالي
تاريخ ساختن قلعه حسين آباد و قلعه حسينيه و حفر نهر آميرآباد در سنه 1305 در عهد دولت قوي شوكت السلطان بن السلطان و خاقان شاه شهيد ناصرالدين شاه قاجار نورالله مضجعه حسب‌الامر حضرت مستطاب سردار اشرف والي بن حيدر خان بن حسن خان بن والي كل لرستان فيلي صورت اتمام پذيرفت في سنه هزار و دويست و نود و چهار. تاريخ فوت مرحوم حسين قلي خان طاب سراء سنه هزار و سيصد و هيجده (1318).
مشابه اين سنگ نوشته، سنگ نوشتة ديگري در فاصلة دويست متري آن از حكومت واليان پشتكوه بر جاي مانده بود كه به علت جاده سازي در سال‌هاي گذشته، در زير خاك مدفون گرديده است.

 
 

سنگ نوشتة تخت خان

 

 

اين سنگ نوشته بر روي سنگي بزرگ به ابعاد 1×2 متر در محلي به نام تخت خان (34 كيلومتري جاده ايلام - مهران) حكاكي شده و مضمون آن در رابطه با تاريخ ايلام و حكمرانان آن است.

سنگ نوشتة‌شهر ميمه (زرين آباد)

 

 

اين سنگ نوشته كه در محل ميدان اصلي شهر ميمه قرار داشت، در سال‌هاي اخير جابجا شده و فعلاً در محلي مشرف به رودخانة سراب ميمه در داخل كوچه‌اي باريك قرار گرفته است.

سنگ نوشتة قلعه والي

 

 

اين سنگ نوشته كه در محل قلعه والي ايلام واقع شده و مضمون آن در رابطه با ساخت قلعه در سال 1326 هجري قمري «به معماريت عاليجاه خير الحاج حاجي درويشعلي كرمانشاهي و به نظارت معتمد السلطان مكرم عم عالي مقام صيد جواد خان سرتيپ والي زاده» مي‌باشد.


1
X