به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد
برچسب ها : | ارسال شده در
|
(0) نظر 344
|
كُلم |
|
موقعيت و تاريخچه روستاي كلم، از توابع بخش بدره شهرستان دره شهر، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 54 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 21 دقيقه عرض شمالي، در فاصلة 30 كيلومتري شمال غربي شهر بدره و 120 كيلومتري جنوب شرقي شهر ايلام قرار گرفته است. روستاي كلم كه در ميان كوهها و ارتفاعات كبيركوه در يك دره سرسبز با ميانگين ارتفاع 1500 متر از سطح دريا واقع شده، اقليمي معتدل و كوهستاني دارد و آب و هواي آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است. رودخانة كلم در كنار روستا جريان دارد و طراوت و شادابي خاصي به آن ميبخشد. روستاي كلم قدمت طولاني سكونت انساني دارد. بررسي آثار باقيمانده از جمله قلعه و آتشكده، احتمال قدمت و سابقه تاريخي روستا به دوران مادها را افزايش داده است. بقعه جابربن انصاري و بناي سيد تاجالدين نيز در نزديكي روستا واقع شدهاند. مردم روستاي كلم به زبان كردي سخن ميگويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. الگوي معيشت و سكونت براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي كلم 786 نفر جمعيت داشته است كه در سال 1385 به 1000 نفر افزايش يافته است. درآمد اكثر مردم اين روستا از فعاليتهايي مانند زراعت، دامداري، باغداري و پرورش ماهي، و نيز از طريق خدمات و صنايع دستي تأمين ميشود. اراضي روستا به دو صورت آبي و ديم كاشته ميشوند و عمده محصولات زراعي آن شامل برنج و گندم است. بارندگي كافي، خاك حاصلخيز و ديگر شرايط مساعد اقليمي موجب رونق باغداري روستا شده و انواع ميوههاي گردو و انجير در آن به عمل ميآيد. دامداري نيز رونق دارد و انواع لبنيات به خصوص روغن حيواني در روستا توليد ميشود. جريان رودخانه پرآب كلم در روستا موجب رونق پرورش انواع ماهيهاي سردابي شده است و اين امر در شكوفايي اقتصادي روستا تأثير بسيار مثبتي داشته است. بافت و توليد انواع قالي، گليم، جاجيم و منبتكاري از جمله صنايعي است كه به طور مستقيم در بهبود شرايط اقتصادي مردم روستا تأثير گذارند. روستاي كلم در منطقهاي كوهستاني با بافت مسكوني خطي، در امتداد جاده دسترسي روستا استقرار يافته است. معابر روستا كم عرض و واحدهاي مسكوني آن اكثراً يك طبقه با سقف چوبي و با در و پنجره كوچك ساخته شدهاند. مصالح به كار رفته در بافت قديم روستا مشتمل بر سنگ، خشت، گل و چوب است كه به راحتي از طرف روستا تهيه ميشوند. در بناهاي خانههاي جديد و ساختمانهاي دولتي و كارگاهها از مصالح مانند گچ، آهن، سيمان و آجر استفاده شده است. جاذبههاي گردشگري رودخانه، چشمه و باغات سرسبز، مناظر و چشماندازهاي بسيار كم نظيري پديد آوردهاند. رودخانه پرآب و خروشان كلم كه از ارتفاعات شمالي كبيركوه سرچشمه ميگيرد، پس از مشروب نمودن باغات و اراضي پايين دست، به رودخانة سيمره ميپيوندد. در نزديكي چشمه زلال كلم كه از شمال كبيركوه سرچشمه ميگيرد، پنج مركز پرورش ماهي احداث شده است. ديدار از مراكز پرورش ماهي و خريد ماهي تازه، خاطره خوشي براي گردشگران به همراه دارد. در اطراف اين رودخانه، باغات انبوه و گستردهاي وجود دارد كه مناظر بسيار چشمنواز و زيبايي ايجاد كردهاند. اين باغها در فصول بهار و تابستان فضاهاي بسيار دنج و آرامي، براي استراحت و اتراق گردشگران و علاقمندان به طبيعت فراهم ميآورند. در فاصله روستاي كلم و بدره، تفرجگاه ييلاقي كلم بدره قرار دارد. در حاشيه جنوبي رودخانة كلم و در نزديكي روستا، تپة نسبتاً بلندي وجود دارد كه در بالاي آن آثاري از قلعه قديمي مربوط به دوره ساساني به جا مانده است. مصالح به كار رفته در ساختمان اين قلعه از سنگ و گچ است. در نزديكي تپه، بناي آتشكدهاي مربوط به همان دوران وجود دارد. مقبره جابربن انصاري در دره، ميان كوههاي مله ريته و چال مي واقع شده كه به شيوه آرامگاه دانيال شوش احداث شده است. در كتيبه آن، كلمات «لا اله الا الله» و «محمد (ص)» به صورت برجسته نوشته شدهاند. اين آرامگاه يكي از زيباترين بناهاي آرامگاهي و مهم شهرستان دره شهر، در حوالي روستاي كلم است. در داخل مقبره جابر، آرامگاه سيد تاجالدين از فرزندان سيد صلاحالدين محمد قرار دارد. مردم روستاي كلم مانند ديگر مسلمانان و ايرانيان، اعياد بزرگ ملي و مذهبي را جشن ميگيرند و در ايام محرم و وفات ائمه به سوگواري ميپردازند. از مهمترين مراسم و آيينهايي كه در روستاي كلم برگزار ميشود، ميتوان به مراسم چمر، عيد نوروز، سيزده بدر، چهارشنبه سوري و مراسم دعاي باران مشتمل بر مراسم هل هلونك و گاروو اشاره كرد. پلان، قلان و كلاه وروان، بازيها و ورزشهاي رايج و متداول در اين روستا هستند. استفاده از انواع موسيقيهاي شاد و حزنانگيز به مناسبتهاي گوناگون در ميان مردم روستاي كلم رواج دارد كه معروفترين آنها نغمههاي هوره است. مردم روستاي كلم به روش سنت ديرين از لباسهاي محلي استفاده ميكنند. پوشاك مردان روستاي كلم شامل سربند، كلاه، پيراهن، شلوار، شال و كفش ميباشد. پوشاك زنان نيز شامل سربند، پيراهن، شلوار، كت و كفش ميباشد. انواع غذاهاي محلي خوش طعم و لذيذ، توسط زنان روستايي طبخ ميشود؛ از آن جمله ميتوان از شلكينه، ترخينه، كباب محلي، قورمه و شيريني بژي برساق نام برد. مهمترين صنايع دستي رايج در ميان مردم روستا قاليبافي، گليمبافي، جاجيم بافي و منبتكاري است. قاليهاي اين روستا كه جنبه صادراتي دارند، با نقوش و طرحهاي زيبا بافته ميشوند. سوغات روستاي كلم شامل گردو، ماهي، برنج، روغن محلي و انجير است. دسترسي: روستاي كلم از طريق شهرهاي بدره و دره شهر قابل دسترسي است و جادههاي منتهي به اين روستا از شهرهاي مذكور آسفالت است. |
پشت قلعه |
|
موقعيت و تاريخچه روستاي پشت قلعه از توابع بخش مركزي شهرستان آبدانان، با مختصات جغرافيايي 47 درجه و 26 دقيقه طول شرقي و 32 درجه و 58 دقيقه عرض شمالي، در فاصلة 3 كيلومتري غرب شهر آبدانان و 180 كيلومتري جنوب شرقي شهر ايلام قرار گرفته است. اين روستا از غرب به ارتفاعات ديناركوه و از شمال شرقي به ارتفاعات كبيركوه محدود ميشود. روستاي كوهستاني پشت قلعه در ارتفاع 825 متري از سطح دريا، با بهار و تابستاني خنك و پاييز و زمستاني سرد و خشك، يكي از روستاهاي ييلاقي استان ايلام است. رودخانه آبدانان در غرب پشت قلعه جريان دارد و منشاء سرسبزي و آباداني روستا و پيرامون آن است. روستاي پشت قلعه در محدوده جغرافيايي و تاريخي استان ايلام واقع شده و سابقه طولاني سكونت انساني دارد. آثار باقيمانده از قلعههاي دوران ساساني، زيارتگاه و گورستان قديمي روستا، بيانگر قدمت تاريخي آن است. مردم روستاي پشت قلعه به زبان كردي سخن ميگويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. الگوي معيشت و سكونت براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي پشت قلعه 1082 نفر جمعيت داشته است كه در سال 1385، با مهاجرت روستاييان به حدود 500 نفر كاهش يافته است. درآمد اكثر مردم روستاي پشت قلعه از طريق فعاليتهاي زراعي و دامداري تأمين ميشود و تعدادي از روستاييان نيز در بخش خدمات و صنايع دستي اشتغال دارند. اراضي زراعي روستا به دو صورت آبي و ديم بهرهبرداري ميشوند و مراتع پيرامون روستا نيز جهت تعليف دامها مورد اسفاده قرار ميگيرد. كشت برنج عنبربو و گندم و پرورش گاو و گوسفند از مهمترين فعاليتهاي زراعي و دامي روستاست. در رودخانههاي پيرامون روستا صيد انواع ماهي قزلآلا، كپور و آزاد رواج دارد. توليد گليم، نمد، چيت و انواع قالي با طرحهاي كردي از ديگر فعاليتهاي اقتصادي مردم روستا است. روستاي پشت قله در ناحية كوهستاني استقرار يافته و بافت مسكوني پراكندهاي دارد. سقف خانهها ضربي و مسطح است و ايوانهاي همسطح با حياط دارند كه براي انجام فعاليتهاي روزانه در فصول بهار و تابستان بسيار به كار ميآيند. مصالح به كار رفته در خانههاي جديد شامل آجر، سيمان و تيرآهن است. اما در ساخت خانههاي قديمي از مصالحي مانند سنگ، گل و چوب استفاده شده است. غالب كوچههاي روستا عرض مناسبي دارند و تردد در آنها به سهولت انجام ميگيرد. كوچههاي باريكي نيز در بخشهاي قديمي روستا وجود دارد. جاذبههاي گردشگري روستاي پشت قلعه بنا به موقعيت كوهپايهاي و همجواري با رودخانههاي پرآب، مناظر بسيار زيبا، جالب توجه و شگفتانگيزي دارد. مهمترين جاذبههاي اين روستا عبارتند از: ديناركوه، در 3 كيلومتري روستاي پشت قلعه كه بلندترين قله آن از سطح دريا 1955 متر ارتفاع دارد. اين كوهستان به صورت قوسي كشيده شده و از سمت جنوب شرقي به سياه كوه متصل ميشود. پوشش عمده گياهي اين كوهها از درختان كوتاه جنگلي و بوتهزارها تشكيل شده است. درياچة دوگانه سياه گاو، در فاصلة 8 كيلومتري سراب آبدانان و در فاصلهاي نه چندان دور از روستا قرار دارد و اطراف آن را دشت و كوه فرا گرفته است. پرندگان آبزي، انواع ماهيها، گلها و گياهان طبيعي اطراف درياچه، به ويژه در فصل بهار جلوهاي ويژه و بديع پديد ميآورند. حاشيه شرقي روستا، حوزه آبريز رودخانه دويرج است. اين رودخانه در جهت شمال به جنوب شرقي و به موازات رودخانه ميمه جريان دارد و از دامنههاي جنوبي كبيركوه سرچشمه ميگيرد. حواشي رودخانه دويرج به ويژه در فصل بهار، همراه با انواع گياهان و گلهاي وحشي از سرسبزي و مناظر شگرف و بديع سرشار ميشود و محل مناسبي براي گذران اوقات فراغت گردشگران به شمار ميآيد. در اطراف اين روستا زيستگاههاي مناسبي براي انواع پرندگان و جانوران مانند كبك، تيهو، گرگ، خرس، گراز، روباه، شغال و خرگوش وجود دارد. قلعه روستا، بر روي تپهاي قرار دارد كه رودخانه دويرج در پايين آن جريان دارد. پيكرهبندي و طرز ساخت قلعه نشان ميدهد كه كاربرد نظامي داشته است. محوطه قلعه با حصاري به ارتفاع 3 متر احاطه شده و ديوارهاي بيضوي شكل دارد. برجهاي قلعه كنگرهدار هستند و دريچههايي براي ديدهباني دارند. طاقهاي قلعه قوسي شكل هستند. در قسمت تپه غربي قلعه، تونلي وجود دارد كه به رودخانه متصل ميشود و به احتمال قوي در اين نقطه پلي براي اتصال از تونل به رودخانه وجود داشته است. بقاياي قلعه هزار درب كه قدت آن به دورة ساساني ميرسد، در 2 كيلومتري روستا قرار دارد. دالانهاي داخل قلعه طاقهاي هلالي شكل دارند و در سقف دالانها دريچههايي با قطر تقريبي يك متر جهت تأمين نور داخل قلعه ايجاد شده است. مصالح اصلي بناي قلعه، از سنگهاي تراشيده و قلوه سنگ است. بناي امامزاده پيرمحمد كه قدمت آن به قرون هفتم و هشتم هجري قمري ميرسد، در 100 متري جنوب روستا واقع شده است. بناي اين امامزاده مربع شكل است. ورودي بنا، در ضلع شمالي با درگاهي قوسي شكل به فضاي اصلي بنا راه مييابد. بنا طاقنماهاي جناقي و نيم دايرهاي دارد. در طرفين راست و چپ داخل بنا دو درگاهي وجود دارد كه از درگاهي سمت راست به وسيلة راه پله ميتوان به بالاي بنا راه يافت. بناي امامزاده سيد صلاحالدين در 3 كيلومتري روستا بر روي تپهاي واقع شده و اطراف آن را گورستان عمومي فرا گرفته است. بر روي سنگ قبرهاي قديمي گورستان نقشهايي از بزكوهي، تفنگ، شانه، مهر، تسبيح، قليان و غيره مشاهده ميشود. بناي امامزاده 200 سال قدمت دارد و مصالح آن از قلوه سنگ، آجر و گچ است. از جمله آداب قديمي مربوط به عيد نوروز در روستاي پشت قلعه، برگزاري مراسم آتشافروزي و قاشقزني در چهارشنبهسوري است. استقبال سال نو با پوشيدن لباسهاي نو در روز اول نوروز و ديد و بازديد از بزرگ خاندان آغاز ميشود و روز آخر ايام نوروز نيز با رفتن به دامان طبيعت در سيزده بدر پايان مييابد. مراسم عروسي شامل دزيراني، دامادچري و سور عروسي است. در مراسم دزيراني كه نام ديگر آن خرج برين است، شيرينيها و هداياي داماد به عروس مشخص ميشود. پس از آن، مراسم دامادچري با دعوت داماد به خانه عروس آغاز ميشود. در اين مراسم، برادر عروس داماد را همراهي ميكند. در اصطلاح محلي چري به معني دعوت است. مراسم سور عروسي معمولاً در روزهاي پنجشنبه و جمعه كه روزهاي خوش يمني هستند برگزار ميشود و اقوام و بستگان عروس و داماد به جشن ميآيند. در اين روز دهلچيها به نواختن دهل ميپردازند و مدعوين پايكوبي ميكنند و هر از گاهي يكي از نوازندگان، اسامي افراد تازه وارد را به زبان ميآورد و شاواز (شاباش) ميگيرد. همچنين در اين روز جهيزيه عروس را به همراه چند سوار كار به خانه داماد ميفرستند. در روستاي پشت قلعه انواع بازي و ورزشهاي محلي از قبيل پلان، چوز، قلان و كلاه وروان رواج دارد. در ميان مردم روستاي زيباي پشت قلعه انواع موسيقي و ترانههاي محلي كردي رايج است كه مهمترين آنها شامل هوره، نغمههاي محلي و موسيقي چمري است. هوره نوعي موسيقي رايج در ميان شكارچيان، كوهنوردان، دهقانان و چوپانان است كه شامل بيتخواني و شعرخواني در وصف دلدادگي و دلاوري است. نغمههاي محلي، اشعاري به زبان كردي است كه همراه با موسيقي خوانده ميشوند. موسيقي چمري، نوعي موسيقي حزنآلود است كه در مراسم عزاداري نواخته ميشود. پوشاك مردم روستا بسيار زيبا است و در طرحها و رنگهاي متنوع تهيه ميشوند. پوشش زنان شامل سرپوش يا عرقچين، گل وني ـ تاكاري، سرون، هبه (نوعي سرون)، بان سري (نوعي از روسري مخصوص دختران كم سن و سال)، مهقنا و بالاپوش، قهتره و تنپوش (نوعي تنپوش آستيندار جلوباز)، يل (نوعي كت زنانه) و سخمه (نوعي جليقه) ميباشند. پوشش مردان شامل عرقچين، لچك (براي سربند)، فرجي، هنگل، شوالو كرواس براي تنپوش، قهتره و ستره و به پشت براي بالاپوش و گيوه و كلاش به عنوان پاپوش ميباشد. مهمترين صنايع دستي اين روستا شامل گليمبافي، جاجيمبافي، نمدمالي، چيت بافي و قاليبافي است. ترخينه، كباب محلي، قورمه، بژي برساق، شلكينه و آبگوشت از مهمترين غذاهاي محلي روستاي پشت قلعه هستند. ترخينه، تركيب بلغور و دوغ ترش، گوجه، فلفل و ماش است؛ اين غذا در روزهاي برفي پخته و مصرف ميشود. شلكينه، آرد و روغن حيواني مخلوط شده است كه بر روي ساج پخته ميشود. بژي برساق، شيريني محلي است كه با آرد گندم، تخممرغ، شكر، روغن، زيره، رازيانه و شير تهيه ميشود. دسترسي: اين روستا از طريق شهر آبدانان و پس از طي 3 كيلومتر قابل دسترسي است. |
تنگ قير |
|
موقعيت و تاريخچه روستاي تنگقير از توابع بخش مركزي شهرستان شيروان و چرداول، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 36 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 45 دقيقه عرض شمالي، در 10 كيلومتري شمال شرقي شهر سرابله و در 50 كيلومتري شمال شرقي شهر ايلام قرار دارد. اين روستا از جنوب غربي به ارتفاعات خرمكوه و از شمال شرقي به ارتفاعات كوه بان هزار و تنگ منصوري محدود ميشود. آب و هواي روستاي كوهستاني تنگقير، در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در فصل زمستان سرد و خشك است. گذر رودخانة تنگ قير از داخل روستا، بر طراوت و زيبايي طبيعي محيط روستا ميافزايد. حوزة جغرافيايي شهرستان شيروان و چرداول و روستاي تنگ قير از قلمروهاي تاريخي استان ايلام است كه با پيشينة تاريخي دوران ساسانيان مرتبط است. كشف سفالينهها و ديگر اشياء قديمي در روستاي تنگ قير و وجود آثار قبرهاي مربوط به هزارة اول قبل از ميلاد، بيانگر تاريخ طولاني استقرار انساني در اين روستا است. مردم روستاي تنگ قير به زبان كردي سخن ميگويند، دين رسمي آنها اسلام است و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. الگوي معيشت و سكونت براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي تنگ قير 102 نفر جمعيت داشته است كه در سال 1385، جمعيت آن حدود 900 نفر گزارش شده است. اقتصاد روستاي تنگ قير، بر پايه فعاليتهاي زراعي، دامداري، صنايع دستي و خدمات استوار شده است. اراضي روستا به صورت آبي و ديم كاشته ميشود. در پيرامون روستا اراضي مرتعي و بوتهزار نيز وجود دارد. عمدهترين محصولات زراعي و باغي روستا مشتمل بر گندم، لوبيا و برنج عنبربو و سردرختيهايي مانند انگور، گردو، سيب و گلابي است. انواع محصولات لبني به خصوص روغن حيواني از مهمترين فرآوردههاي دامي به شمار ميآيند. توليد صنايع دستي اعم از قاليبافي، گليمبافي و جاجيمبافي در فصول پاييز و زمستان توسط زنان روستا رواج دارد. روستاي زيباي تنگ قير در ميان دره استقرار يافته و بافت مسكوني متراكمي دارد. اكثر خانههاي روستا يك طبقه و سقفي مسطح دارند. در ساخت خانههاي مسكوني قديمي مصالح خشت، گل، سنگ، چوب و در ساخت خانههاي جديد مصالحي مانند سيمان، گچ، آهن استفاده شده است. جاذبههاي گردشگري روستاي تنگقير با برخورداري از موقعيت طبيعي و اقليم مناسب، مناظر و جلوههاي منحصر به فردي دارد. چشمانداز ارتفاعات و باغها به خصوص در فصول بهار، تابستان و پاييز سرشار از مناظر زبا و رنگهاي جذاب است. در زير به برخي از جاذبههاي طبيعي روستا اشاره ميشود: خرمكوه كه در جنوب غربي روستا قرار دارد، در فصل زمستان از برف پوشيده ميشود و دامنههاي آن در فصول بهار و تابستان از گلها و گياهان وحشي زيبا و درختان سرسبز كوتاه سرشار ميگردد. منظره جلوههاي طبيعي روستا، براي هر بينندهاي شگفتآور است. رودخانة چنارچ كه از شرق روستا ميگذرد، از به هم پيوستن رودخانههاي آب چيكا و دوآب در يك كيلومتري جنوب شرقي روستاي كلك جعفر تشكيل ميشود. حواشي اين رودخانه در فصول بهار و تابستان بسيار سرسبز و زيبا است و به زيستگاه فصلي جانوران و پرندگان تبديل ميگردد. تنگ منصوري كه پوشش گياهي و جانوري متنوعي دارد، از ديگر جاذبههاي طبيعي اين روستاست. در تنگ قير قبرهاي باستاني متعددي وجود دارد، كه قدمت آنها به هزاره اول قبل از ميلاد ميرسد. سفالهاي بسياري نيز در حوالي تنگ قير يافت شدهاند كه قدمتي طولاني دارند. زيارتگاه امامزاده سيد جعفر يكي از آثار ارزشمند و قديمي روستا است. اين امامزاده، در ميان مردم روستا ارزش و احترام والايي دارد. مردم اين روستا مانند ساير مسلمانان، در اعياد بزرگ ملي و مذهبي به جشن و سرور و در ايام عزاداري به سوگواري ميپردازند. از جمله مراسم ويژهاي كه در اين روستا برگزار ميشود ميتوان به مراسم چمر عروسي محلي اشاره كرد. در اين روستا نيز همانند ساير نقاط ايلام هنگام درگذشت شخصيتها و بزرگان قوم، مراسم چمر برگزار ميشود. فضاي مخصوصي براي برگزاري مراسم در نظر گرفته ميشود و در روز موعد اسباب و وسايل شخصي فرد متوفي را با اسب به ميدان ميآورند؛ بر ستون بلندي پارچههاي سياه ميآويزند و عكس متوفي را بر آن نصب ميكنند. سپس در زمين كه از قبل آماده شده زنن و مردان با فاصله از هم دايرهاي تشكيل داده و در آن ميايستند. نوازندگان، سرنا و دهل مينوازند و زنان مويهگر در وسط دايره قرار ميگيرند و اشعاري در وصف خصايل و شرح نيكوكاري فرد متوفي ميخوانند. شركتكنندگان در مراسم نيز آنها را همراهي ميكنند. در پايان مراسم به مدعوين شام احسان ميكنند. اين شام به شه وشيم، يعني شام عزا موسوم است. پس از آن، مكان مذكور به نام شخص متوفي و يا طايفه او مشهور ميشود، كه به آن چمرگاه يا چمريه ميگويند. مراسم عروسي در ميان مردم روستاي تنگ قير با آيينهاي خاصي همراه است و شامل چندين مرحله ميباشد. اين مراحل عبارتند از: خوازمني، دزيراني، پاگشا يا دامادچري، مراسم عقد و نكاح و عروسي يا سورچري كه هر يك آيين خاصي دارد. از انواع بازيهاي محلي رايج در روستا ميتوان به بازيهاي گروهي قلان، كلاوروان و پلان اشاره كرد. موسيقي هوره از ترانهها و نيايشهاي باستاني ايرانيان بوده است كه امروزه به شكل تغيير يافتهاي در روستاها و شهرهاي استان ايلام رواج دارد. موضوع ترانههاي حزنانگيز هوره كه در گويشهاي لري و كردي رواج دارند، شكايت از روزگار، فراق يار و مانند آن است. موسيقي چمري نيز نوعي موسيقي بسيار حزنانگيز است كه در مراسم چمر نواخته ميشود. ترانههاي گوراني، اشعاري شاد و طربناكاند كه همراه با موسيقي محلي اجرا ميشوند. از جمله ترانههاي معروف گوراني ميتوان به ترانههاي شاد، ترانههاي عاشقانه، توصيفي و ترانههاي حماسي اشاره كرد. ساز، دهل و كمانچه مهمترين آلات موسيقي رايج در منطقه هستند. پوشاك اغلب مردم روستاي تنگ قير همانند ساير مناطق كردنشين مشتمل بر انواع لباسهاي بومي و محلي رايج است. مردان ستره، شال كمر، كلاه، پيراهن، جافي و پاپوش برتن ميكنند. زنان روستايي نيز، دامني گشاد و پرچين ميپوشند كه با نوارهاي سياه و سفيد حاشيهدوزي شده است. پيراهن زنان روستايي معمولاً گلدار است كه بلندي آنها تا پشت پا ميرسد. بر روي اين پيراهنها معمولاً پيراهن بلندي به نام «جومه» ميپوشند. همچنين جليقهاي از جنس مخمل نيز بر روي جومه برتن ميكنند و كلاهي ازجنس مخمل حاشيهدوزي شده بر سر ميگذارند. زنان اين روستا هنگام ديد و بازديد چادر بر سر ميكنند. از غذاهاي محلي اين روستا ميتوان به ترخينه، كباب محلي، شلكينه، بژي برساق و انواع آبگوشت اشاره كرد. مهمترين صنايع دستي مردم اين روستا، بافت و توليد انواع قالي، گليم و جاجيم است. سوغات اين روستا نيز مشتمل بر محصولات صنايع دستي، برنج عنبربو، روغن محلي، كشك و انواع گياهان دارويي است. دسترسي: اين روستا از طريق شهر سرابله و شيروان قابل دسترسي است و جادههاي منتهي به اين روستا، از شهرهاي مذكور آسفالت است. |
|
|
موقعيت و تاريخچه روستاي حيدرآباد از توابع بخش مركزي شهرستان ايلام، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 34 دقيقه طول شرقي و 32 درجه و 32 دقيقه عرض شمالي، در 30 كيلومتري جنوب شرقي شهر ايلام قرار دارد. اين روستا از غرب و جنوب غربي به كوه وركبود و از جنوب شرقي به كوه كلاب محدود ميشود. روستاي كوهستاني حيدرآباد 1400 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. اقليم آن معتدل و كوهستاني است و در فصول بهار، تابستان و اوايل پايز، هوايي معتدل و در زمستان هوايي سرد دارد. رودخانة پرآب برآفتاب نيز در غرب روستا جريان دارد و طراوت و زيباي خاصي به آن ميبخشد. روستاي زيبا و ييلاقي حيدرآباد از نقاط خوش آب و هوايي است كه طي 200 سال اخير به روستا تبديل شده است. مردم روستاي حيدرآباد به زبان كردي سخن ميگويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. الگوي معيشت و سكونت براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي حيدرآباد 636 نفر جمعيت داشته است كه در سال 1385، به 600 نفر كاهش يافته است. اقتصاد روستاي حيدرآباد بر پايه فعاليتهاي زراعي، خدماتي و صنايع دستي استوار است. كشت آبي و ديم در روستا رواج دارد؛ اكثر اراضي روستا به صورت ديم كاشته ميشود. گندم، جو و برنج عنبربو مهمترين محصولات زراعي روستا است. انواع ميوهها نيز در آن، به عمل ميآيد. مراتع وسيع اطراف روستا، موجب رشد دامداري و رشد صنايع وابسته به آن شده است. پشم و انواع لبنيات، عمدهترين محصولات دامي روستا هستند؛ پرورش ماهي نيز در حاشيه رودخانه روستا انجام ميگيرد. بافت قالي، گليم، جاجيم و پارچههاي كتاني و همچنين نمد مالي در روستا رواج دارد. روستاي حيدرآباد، با بافت مسكوني متمركز در شيب ملايم تپهاي استقرار يافته است. خانههاي روستا معمولاً يك طبقه هستند و سقفي مسطح دارند؛ نهرهاي كوچك از ميان كوچههاي باريك روستا ميگذرد و طراوت خاصي به آن ميبخشد. شكل خانهها و كاربري فضاهاي آن از نوع معيشت و اقتصاد خانواده متأثر شده است، به طوري كه در ساخت خانهها، علاوه بر محل سكونت افراد خانواده، انبار علوفه، طويله و ديگر فضاهاي مورد نياز روستاييان نيز، طراحي و اجرا شده است. مصالح به كار رفته در بافت قديمي روستا، سنگ، چوب، خشت و گل ميباشد كه در اطراف روستا به وفور يافت ميشود. در ساخت خانههاي جديد از مصالحي مانند تيرآهن، سيمان و گچ نيز استفاده ميشود. جاذبههاي گردشگري چشمانداز كوهستاني، باغهاي گسترده، مزارع سرسبز و شاليزارهاي برنج، زيباترين جلوههاي طبيعي روستا را به نمايش گذاشتهان. مهمترين جاذبههاي طبيعي روستا عبارتند از: رودخانة حيدرآباد كه در كنار روستا جريان دارد و تمامي مزارع و باغهاي اطراف و داخل روستا را مشروب ميسازد. حواشي اين رودخانه محل زيست انواع آبزيان و پرندگان و بستر رشد انواع گلها و گياهان زيباست. ارتفاعات كبيركوه بخشي از رشته كوههاي زاگرس و از وسيعترين و زيباترين اكوسيستمهاي استان ايلام به شمار ميرود. پوشش گياهي و جانوري متنوع، منابع آبي غني، طبيعت بكر و چشماندازهاي طبيعي زيباي اين كوهستان، فضاي جالب توجهي براي ديدار گردشگران است. شاليزارهاي اطراف روستا، جلوهاي رويايي دارد و عطر برنج در فصل برداشت، سراسر روستا را فرا ميگيرد. در داخل و اطراف روستا، مزارع و باغهاي سرسبز و انبوهي وجود دارد كه مكاني بسيار زيبا و مناسب براي تفريح و تفرج گردشگران به شمار ميآيند. تنگ رازيانه، تفرجگاهي است كه در نزديكي روستا واقع شده و از درختان بلوط و انواع گياهان و گلهاي زيبا پوشيده شده است. عبور آب از ميان ديوارههاي سنگي آن، خنكي فرحبخشي را در تمام طول سال به گردشگران عرضه ميكند. دره پرآب هفتاو از 30 كيلومتري شهر ايلام شروع و تا ارتفاعات طولاب، امتداد مييابد. آميختگي جنگل و باغهاي ميوه، خصوصاً درختان گردو، همراه با چشمهها و رودهاي خروشان، چشماندازي زيبا به اين دره ييلاقي بخشيده است. اين دره هم از نظر جذب گردشگر و هم از نظر توليد محصولات باغي، از جمله منابع درآمدزا و مهم استان و روستاييان به شمار ميآيد. در فاصلة 2 كيلومتري درة هفتاو و در مسير جاده اصلي ايلام به دره شهر جنگل بكر و سرسبز مله پنجاب، و در ادامه همين مسير در منطقه پاكل گراب، در جوار ارتفاعات سيوان كوه، غار بره زرد واقع شده است. اين غار كه در قسمت صعبالعبور سيوان كوه قرار دارد، ستونةهاي متعدد استالاكتيتي و پردههاي نازك سنگي دارد. بعد از ورودي غار در فاصله 120 متري، 3 تالار بزرگ وجود دارد، تالارها به وسيله دالانهاي كوچك و كمعرض به يكديگر متصل شدهاند و طول هر يك از آنها در حدود 20 متر است. اين غار با آب و هوايي خنك بسيار ديدني است. انواع درختان كيكم، انجير كوهي، بنه، بلوط و همچنين گياهان دارويي شيرين بيان، گل گاوزبان و گون در پيرامون روستا يافت ميشود. حيات وحش روستا نيز، مشتمل بر گرگ، روباه، خرگوش، كبك و تيهو است. از مهمترين مراسم و آيينهاي مردم اين منطقه، برگزاري آيين چمر، مراسم عيد قربان، نوروز و عروسيهاي محلي است. مراسم ازدواج سنتي مردم روستا شامل مراحل مختلف خوازمني، دزيراني يا دستگيراني، دامادچري و عروسي يا سورچري است. از جمله بازيهاي محلي روستا ميتوان به پلان، قلان و كلاه وروان اشاره كرد. از صنايع دستي معروف روستا حيدرآباد قاليهاي زيبا و سفت بافت است. بافت گليم و جاجيم با طرحهاي ساده و زيبا و نمدمالي در ميان روستاييان رواج دارد كه عمدتاً بر روي آنها طرحهاي هندسي و نقوشي از حيوانات را نقش ميزنند. موسيقي در ميان مردم روستاي حيدرآباد، جايگاهي ويژه دارد و در مراسم مختلف شادي و غم از آوازها و سازهاي مختلف استفاده ميشود؛ از آن جمله ميتوان به هوره، نغمههاي محلي و نواي چمر اشاره كرد. ساز، دهل و كمانچه از جمله سازهاي رايج و مورد استفاده مردم روستا است. پوشاك مردان روستا شامل سربند (از جنس نخ و پنبهاي)، كلاه (از جنس نمد)، رانك و چوخه (كت و شلواري كه كت آن فاقد دكمه و شلوار آن گشاد است كه در ناحيه مچ پا تنگ ميشود و شالي بر دور كمر و روي شلوار ميبندند) و كفش و گيوه است. زنان نيز از سربند، پيراهنهاي چيندار بلند، شلوار (شبيه شلوار مردان)، كت و كلنجه (از جنس مخمل تزيين شده با نوارهاي رنگي و زيورآلات) و كفشهاي دستساز استفاده ميكنند. مهمترين غذاهاي محلي روستا عبارتند از: انواع كباب، قورمه، آبگوشت، ترخينه (تركيبي از گندم بلغور شده، برگ و ريشة شلغم، نمك، گل و گياهان معطر خشك شده، فلفل سبز، پياز، خمير نان، دوغ ترش يا ماست ترش، آب تازة گوجه فرنگي، زيره و زردچوبه). شلكينه (تركيبي از روغن حيواني، نان فطير بسيار نازك و بزرگ و شكر كه بر روي ساج، طبخ ميشود). بژي برساق: نوعي شيريني محلي كه با آرد گندم يا ذرت، شكر، تخممرغ، زعفران و زيره تهيه ميشود. دستري: اين روستا از طريق شهر ايلام با 30 كيلومتر فاصله و جادهاي آسفالت قابل دسترسي است. |
|
|
زنجيره عليا |
|
موقعيت و تاريخچه روستاي زنجيرة عليا از توابع بخش مركزي شهرستان شيروان و چرداول، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 34 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 49 دقيقه عرض شمالي، در 8 كيلومتري شمال شهر سرابله و 40 كيلومتري مركز استان (ايلام) قرار دارد. زنجيرة عليا از روستاهاي كوهپايهاي است كه از سطح دريا 1080 متر ارتفاع دارد. اين روستا آب و هواي معتدل كوهستاني دارد. روستاي زنجيره عليا يكي از روستاهاي قديمي استان ايلام است و تنگ باستاني زنجيره و امامزاده پيرحسين از آثار و يادمانهاي تاريخي و مذهبي آن به شمار ميروند. تنگ زنجيره در دورانهاي گذشته اهميت سوقالجيشي داشته و در هنگام حملات دشمنان به عنوان مكاني جهت موضعگيري دفاعي مورد استفاده قرار ميگرفته است. قدمت اين روستا به بيش از دو قرن ميرسد. مردم روستاي زنجيرة عليا به زبان كردي سخن ميگويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. الگوي معيشت و سكونت براساس نتايج سرشماري سال 1375، روستاي زنجيرة عليا 2369 نفر جمعيت داشته است كه در سال 1385، به حدود 2800 نفر افزايش يافته است.با مهاجرت روستاييان به حدود 500 نفر كاهش يافته است. درآمد اكثر مردم روستاي زنجيرة عليا از طريق فعاليتهاي زراعي (عمدتاً ديم) تأمين ميشود. مهمترين محصولات زراعي روستا گندم، جو، برنج، صيفيجات و عمده محصول سردرختي روستا بادام و زالزالك وحشي است. آويشن، گون و گل گاوزبان از گياهان و رستنيهايي هستند كه جنبة داروي دارند. قاليبافي، گليمبافي و جاجيمبافي نيز در روستا رواج دارد. روستاي زنجيرة عليا در كوهپايه استقرار يافته و بافت مسكوني نسبتاً متراكم دارد. معماري روستاي زنجيرة عليا زيبا و جذاب است. خانههاي مسكوني در دامنة تپه و در جهت شيب طبيعي و نزديك هم ساخته شدهاند. عليرغم تركيب معماري سنتي و جديد، بافت كلي روستا هماهنگي و زيبايي خاصي دارد. فضاي غالب خانههاي روستا را عموماً اتاقها تشكيل ميدهند، اتاقها معمولاً بالاتر از كف حياط قرار دارند و از طريق ايوان قابل دسترسي هستند. ايوان خانهها به طور معمول از سنگ و چوب ساخته شده و حياط نيز فضاي وسيعي را به خود اختصاص ميدهد. نوع مصالح به كار رفته در بناي خانهها با توجه به قدمت آنها متفاوت است. خانههاي قديمي بيشتر از سنگ، خشت و يا گل ساخته شدهاند و سقفهاي مسطح چوبي دارند، اما در خانههاي جديد از تيرآهن، سنگ و سيمان استفاده شده است. جاذبههاي گردشگري از مهمترين جاذبههاي گردشگري روستاي زنجيرة عليا ميتوان به تفرجگاه بانكول و خرمه، حواشي رودخانة زنجيره و درههاي بالادست آن اشاره كرد. كوه بانكول كه جنگلهاي تنك دارد، در ناحية مهراب و در شمال ايلام قرار گرفته و در حدود 2304 متر ارتفاع دارد. رودخانههاي مورت، كنگير و آب زنگان از اين كوه سرچشمه ميگيرند. طبيعت اين كوه كه از سمت جنوب شرقي به كوه مانشت اتصال يافته، با در آميختن فضاي كوه و جنگل، مناظر و چشماندازي رنگارنگي را پديد آورده است. چشمههاي دره بالادست روستاي زنجيره از ديگر جاذبههاي طبيعي روستا به شمار ميرود كه در بهار و تابستان، به محل مناسبي براي استراحت و گذران اوقات فراغت گردشگران تبديل ميشود. تنگ باستاني زنجيره و همچنين بناي امامزاده پيرحسين از جمله آثار و جاذبههاي تاريخي و مذهبي روستا به شمار ميروند و قدمتي طولاني دارند. صنايع دستي روستاي زنجيرة عليا شامل انواع قالي، گليم و جاجيم در طرحها و رنگهاي متنوع است كه توسط زنان و مردان روستا بافته ميشوند. مردم روستاي زنجيرة عليا از لباسهاي محلي نيز استفاده ميكنند. پوشاك مردان شامل شلوار كردي و شال، گيوه، دستار و ستره است. زنان نيز لباسهاي محلي ميپوشند و سربندهاي مخصوص بر سر ميبندند. معمولاً بلندي پيراهن زنان به اندازهاي است كه بر روي پاي آنان ميرسد. زنان روستايي از چادر و روسري نيز استفاده ميكنند. مراسم چمر، مراسم عيد قربان و عيد نوروز و برگزاري مراسم عروسي محلي از مشخصههاي فرهنگي روستاي زنجيرة عليا است. بازيها و ورزشهاي محلي جايگاه ارزندهاي در ميان ساكنان روستا دارند. در گردهماييهاي روستايي، جشنها و بعضي مراسم خاص، برخي از بازيها نيز انجام ميشود. در روستاي زنجيره عليا پلان، قلان، كلاوروان و چوزر از بازيهاي مشهوري به شمار ميروند. موسيقي محلي ابزار بيان احساسات و منويات دروني مردم روستا است. انواع نغمههاي محلي در گويش كردي و لري با همراهي انواع سازها و دهل و هوره در ميان مردم روستا رواج دارد. دفنوازي از رايجترين نواهايي است كه در مراسم مذهبي و جشنها مورد استفاده قرار ميگيرد. زنان هنرمند روستاي زنجيرة عليا انواع غذاهاي محلي لذيذ و خوشمزه روستايي را ميپزند. انواع كبابهاي محلي، ترخينه، قرمه، بژي برساق، شلكينه و آبگوشت محلي از رايجترين غذاهاي روستاي زنجيرة عليا محسوب ميشوند. دسترسي: اين روستا از طريق شهر سرابله و شيروان، با جادهاي آسفالت قابل دسترسي است. |
سراب كلان |
|
موقعيت و تاريخچه روستاي سراب كلان از توابع بخش لومار شهرستان شيروان و چرداول استان ايلام، با مختصات جغرافيايي 46 درجه و 43 دقيقه طول شرقي و 33 درجه و 34 دقيقه عرض شمالي، در 12 كيلومتري جنوب غربي شهر لومار و 55 كيلومتري جنوب شرقي شهر ايلام قرار دارد. اين روستا از جنوب به كوه سيوان و از شمال شرقي به تپه كلاه كلان محدود ميشود. ارتفاع روستاي سراب كلان از سطح دريا در حدود 970 متر است و آب و هواي آن در فصول بهار و تابستان، معتدل و در پاييز و زمستان، سرد است. كشف آثار و بقاياي شهر مدفون شدة ماسبذان يا سيروان، در پيرامون روستاي سراب كلان، ضمن نشان از قدمت طولاني استقرار انساني در قلمرو اين روستا، اهميت تاريخي را ميافزايد. شهر ماسبذان، از جمله شهرهاي آباد زمان خود بوده است. بقاياي پلها، راهها و قلعههاي باستاني، معماري ارزشمند آن دوره را نمايان ميسازد. اين شهر پيش از اسلام تا قرن چهارم هجري قمري رونق داشته است. مردم روستاي سراب كلان به زبان كردي سخن ميگويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. الگوي معيشت و سكونت جمعيت روستاي سراب كلان براساس آخرين اطلاعات در سال 1385، به تعداد 1860 نفر اعلام شده است. اقتصاد روستا بر پايه فعاليتهاي زراعي، دامداري، باغداري، خدمات و صنايع دستي استوار است؛ زراعت آبي و ديم در روستا رواج دارد و عمدهترين محصولات آن، گندم و برنج ميباشد. فرآوردههاي دامي روستا شامل انواع لبنيات و روغن حيواني است. خاك حاصلخيز و آب و هواي مناسب موجب رونق باغداري در اين روستا شده و انواع ميوهها از محصولات آن است. زنان روستا ضمن همكاري در امور زراعي و دامداري به بافتن قالي، گليم و جاجيم نيز ميپردازند. يكي ديگر از صنايع دستي مردم روستاي سراب كلان، منبتكاري است. روستاي سراب كلان بر روي تپه استقرار يافته و بافت مسكوني متراكمي دارد. خانههاي روستاييان عموماً يك طبقه و به هم چسبيدهاند و وسعت هر خانه به موقعيت طبيعي زمين و توان اقتصادي صاحبان آنها بستگي دارد. به دليل به هم فشردگي و محدوديت فضا، كاربردهاي منازل روستاييان بسيار متنوع و گوناگون است. مصالح مورد استفاده در ساخت خانههاي روستا، عمدتاً از نوع آجر، خشت، سنگ و گل ميباشد كه از اطراف روستا تهيه ميشود. سقف خانهها با تيرهاي چوبي درخت بلوط و اندودي از كاهگل پوشيده شده است. در ساخت واحدهاي مسكوني جديد از مصالح جديد مانند آجر، گچ، سيمان و تيرآهن نيز استفاده ميشود. جاذبههاي گردشگري روستاي كوهستاني سراب كلان به دليل برخورداري از چشماندازهاي جذاب و متنوع طبيعي مانند جنگل، رودخانه و كوهستانهاي سرسبز و پوشيده از گياهان دارويي و گلهاي رنگارنگ، شرايط مناسبي را براي ديدار گردشگران فراهم آورده است. از جمله جاذبههاي روستاي سراب كلان ميتوان به موارد زير اشاره كرد: رودخانة سراب كلان: حواشي اين رودخانه خروشان كه از كوههاي اطراف سرچشمه ميگيرد، در فصول بهار و تابستان با سرسبزي و رنگآميزي گلهاي زيبا، چشمانداز بسيار زيبا و كمنظيري ايجاد ميكند. نغمه پرندگان و مناظر بكر به ويژه در نيمه اول سال، فضاي جذابي براي تفريح و تفرج گردشگران پديد ميآورند. جنگلهاي بلوط: جنگلهاي سرسبز و انبوه بلوط پيرامون روستا، از جاذبههاي طبيعي اين روستا به شمار ميآيند. در طولاب ميشخاص به دليل گستردگي پوشش گياهي، باغ و جنگل درهم آميخته و باعث ايجاد مناظر منحصر به فردي شده است. در كوهستان اطراف روستا درختاني از قبيل انجير كوهي، ون و كيكم و همچنين گياهان دارويي از قبيل شيرين بيان، گل گاوزبان، گل ختمي و گون ميرويند. حيات وحش منطقه نيز شامل حيواناتي مانند شغال، گرگ، روباه، خرگوش، كبك و تيهو است. شهر باستاني ماسبذان يا «سيروان»، تا قرن چهارم هجري رونق داشته است. برخي از آثار و بقاياي شهر مزبور مانند پل و قلعه در حوالي روستا قابل مشاهده است و برخي از آثار آن مانند وسايل خانه و ابزارآلات نيز در زير خانههاي روستاييان مدفون است كه گاهي اوقات به صورت اتفاقي از زير خاك، خارج ميشوند. از اين رو، روستاي سراب كلان علاوه بر زيباييهاي طبيعي، اهميت تاريخي ويژهاي دارد. بقعه امامزاده حاجي حاضر در روستاي «حاجي حاضر» از روستاهاي همجوار سراب كلان واقع شده و مورد احترام مردم روستاهاي منطقه است. بناي امامزاده عباس منسوب به نوادگان امام سجاد (ع) بر روي تپهاي نسبتاً بلند، مشرف به روستاي عباسآباد و رودخانه سراب كلان قرار گرفته است. آرامگاه امامزاده سيدعلي نيز در نزديكي روستاي سراب كلان واقع شده است. مردم روستا اعياد قربان، فطر و عيد نوروز را مانند مردم نواحي ديگر ايران جشن ميگيرند. مراسم عروسي مردم روستا شكوه خاصي دارد و چندين روز به طول ميانجامد. از جمله اين مراسم ميتوان به «دياري» (روز خواستگاري)، «دَزُيراني» (روز تعيين شيربها)، «داماد چري» (روز دعوت از داماد به خانه عروس) و «سور» (روز عروسي و بردن عروس به حجله) اشاره كرد. از مهمترين مراسم مذهبي روستا، نوعي عزاداري ويژة مردان و بزرگان قوم به نام مراسم چمر است. همچنين در ميان مردم روستا، برخي بازيها و ورزشهاي بومي مانند قلان، كلاه وروان، پلان و چوزر نيز رواج دارد. موسيقي با زندگي مردم كرد زبان در آميخته است و در ميان مردم اين روستا نيز جايگاه ويژهاي دارد. از آوازهاي معروف محلي روستا، ميتوان به «هوره» اشاره كرد كه در زبان بومي و محلي به آن «كره» ميگويند و در وصف دلدادگي و فراق يار خوانده ميشود. اين نوع آواز در ميان چوپانان محبوبيت خاصي دارد. سازهاي محلي اين روستا، ني، دهل و دف است كه همراه با ترانهها و نغمههاي بومي و محلي در مراسم عروسي و عزاداري نواخته ميشود. پوشاك غالب مردم روستا لباسهاي محلي كردي است. مردان روستا از عرقچين، كلاه، لچك، فرنجي، شوال، كرواس، قهتره، ستره، به پشت، گيوه و كلاش استفاده ميكنند و پوشاك زنان عبارت است از: عرقچين يا كلاه، گل وني، تاكاري، مهقنا، قهتره، كمرچين، يل، نيمچه، كرواس، شرمله، شوال، كلاش. رايجترين غذاهاي محلي روستاي سراب كلان عبارتند از: ترخينه، قورمه، آبگوشت و شلكينه. از مهمترين شيرينيهاي محلي نيز ميتوان به بژي برساق اشاره كرد كه در كنار برنج عنبربو، روغن محلي و كشك به عنوان سوغات منطقه به وفور در دسترس است. صنايع دستي رايج اين روستا، مشتمل بر محصولات منبتكاري شده، قالي، گليم و جاجيم ميباشد. دسترسي: اين روستا از طريق شهرهاي لومار، سرآبله و ايلام قابل دسترسي است و جادههاي منتهي به اين روستا از شهرهاي مذكور آسفالت است. |
1