به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

كاخ هخامنشي وكوشك بوشهر

كاخ هخامنشي بردك سياه

 

 

كاخ زمستاني داريوش كه در 12 كيلومري شمال برازجان فعلي قرار دارد به نام بردك سياه معروف است و در سال 1350 به وسيلة يك هيئت باستان شناسي ايراني به سرپرستي آقاي علي اكبر سر فراز مورد مطالعه قرار گرفت.
اين كاخ را با توجه به شيوة معماري، به خصوص از نظر بست هاي دم چلچله اي و استفاده از سنگ سياه برخلاف بست هاي سادة كاخ پاسارگاد و كاخ برازجان و همچنين با توجه به استفاده از انواع سنگ سياه و سفيد در بناهاي دورة كوروش، مي توان به دورة بعد از كاخ هاي پاسارگاد و برازجان و همزمان با بناهاي دورة داريوش مربوط دانست. كاخ داراي ده ستون در دو رديف 5 تايي است كه با سبك و شيوة معماري هخامنشي ساخته شده است. وجه تسمية آن به خاطر استفاده از سنگ سياه در زيرسازي پاية ستون ها است

 
 

1518

V

كوشك اردشير

 

 

اين بنا بسيار شبيه به كاخ اردشير در فيروزآباد است و از سنگ هاي نه چندان هموار كه با ساروج به يكديگر چسبيده اند ساخته شده است. زيربناي كوشك به صورت صليب است و بنا داراي اتاق ها گهواره اي شكل است. در قسمت بالاي كوشك ستون سنگي يي مشهود اس كه احتمالاً براي افروختن آتش، خبررساني يا ديده باني بوده است. اين بنا كه در تنگ ارم واقع شده است، به احتمال زياد جاي استراحت و محلي براي شكار در دشت بزپر بوده است.


1
X