به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

گورستان هاي تاريخي بوشهر

گور دختر

 

 

بناي گور دختر بسيار شبيه به مقبرة كوروش كبير در پاساگاد است و قدمت آن به سدة ششم قبل از ميلاد برمي گردد. اين بنا از 24 قطعه سنگ تشكيل شده است. در سنگ سوراخ هايي تعبيه شده كه با بست هاي آهني به هم وصل مي شوند. در گوردختر همچنين عناصر هنر اورارتويي مانند شيرواني دو شيبه و نيز عناصر معماري ايلامي معبد چغازنبيل را مي توان ديد.
اين بناي ارزشمند در سال 1376 به شمارة 1897 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و هرگونه دخل و تصرف در آن تا شعاع 100 متري جرم محسوب مي شود.

قبر ژنرال انگليسي

 

 

قبر ژنرال در خيابان امام خميني بوشهر قرار گرفته است. اين قبر به شكل ابليسك در داخل فضاي گلخانة شهرداري ساخته شده است. منشا اين تيپ قبرها مصري است. قاعدة ابليسك كه در وسط باغچه قرارگرفته مربع است كه وسط چهار ضلع آن از ميانه به طرف داخل فرورفتگي دارد و ارتفاع آن از سطح زمين حدود 126 سانتي متر است. در ضلع جنوبي ابليسك چسبيده به قاعدة آن كتيبه اي با خط بابري و ستارة داوود مشاهده مي شود. قبر ژنرال نيز يكي از آثار شكست و نابودي اجانب تجاوزگر است.

 
 

گورستان شغاب

 

 

اين قبرستان در جنوب شهر بوشهر قرار دارد و اخيراً توسط ادارة ميراث فرهنگي بوشهر كشف شده است. در اين قبرستان اسكلت اموات در داخل خمره هاي بزرگ و كوچك نخودي رنگ مدفون شده اند كه روي برخي از خمره ها نوشته اي نيز نقش بسته است. اشياء كشف شده ديگر اين قبرستان كه در خمره هاي بزرگ و كوچك قير اندود قرار گرفته اند مشتمل بر تابوت هاي سنگي مكعب شكل و مهره هاي عقيق تزئيني است. اين قبرستان به عيلامي ها تعلق دارد.

گورستان باستاني خارك

 

 

در قسمتي از كوهسان جزيرة خارك قبرهاي زيادي وجود دارد كه با توجه به عمق كم و سطح مدور برخي از آنها، اين قبرها را مي توان به زرتشتيان نسبت داد. بر روي بعضس از قبرها كه مدخل هاي كوتاهي دارند، نقش صليب وجود داردكه نشان مي دهد كه مسيحيان نيز مرده هاي خود را در آنجا مي سپرده اند.
باستان شناسان حدود ده قبر را در گورستاني در قسمت شرقي جزيره شكافته اند كه همگي به اواخر دورة ساساني مربوط است. در گور مردان شيئي به دست نيامده، ولي در قبر زنان شيشه هاي كوچكي كه احتمالاً عطر در آن مي ريختند و همچنين جواهرات كم ارزش، همانند حلقة انگشتري و آينه هاي مفرغي پيدا شده است.

گورستان باستاني سيراف

 

 

در شمال غربي بندر طاهري (محل ويرانه هاي شهر باستاني سيراف) و در دامنة جنوبي ارتفاعات مشرف بر آن، گورستان باستاني وسيعي وجود دارد. تعداد فراواني گورهاي مستطيل شكل، عموماً به طول 10/2 سانتيمتر و عرض 50 سانتي متر و عمق 40 تا 60 سانتي متر در سنگ كنده شده و از ملاط ساروج براي هندسي سازي و يا پوشش سطح خارجي قبرها استفاده شده است. شكل و اندازه و رديف بندي و حتي ارتفاع سطح پهنة قبرستان تا حدودي از بين رفته است. در اين قبرستان عموماً قبرها رو به غرب هستند. اين گورستان را به زرتشتيان نسبت مي دهند. زرتشتيان ابتدا مرده ها را در گورهاي روباز قرار مي دادند تا در هواي آزاد گوشت آنها تجزيه شود. سپس استخوان ها را جمع آوري كرده و در استودان ها مي گذاشتند.
روبروي گورستان غربي، گورستان ديگري وجود دارد كه هر چه ارتفاع تپه زيادتر مي شود، گورها بزرگتر مي شوند و دهانه ها گشادتر و عمق بيشتري دارند. در جلو تپه به تبعيت از عوارض طبيعي، گورهاي عمودي با ارتفاع 3 متر و عرض 2 متر وجود دارند كه مانند پهنه اي از كندوهاي زنبور عسل به طور مرتب در سراشيبي دامنه چيده شده اند.
از عجايب شهر باستاني سيراف گورستان آن و از عجايب اين گورستان وجود اين رشته مقابر سنگي منظم و فراوان در سطح شيبدار و سرازيري تند دامنة كوهستان با پلكان هاي سنگي عريض و بقاياي دو عمارت سنگي بر فراز آنها است.


1
X