به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

كاروانسرهاي تاريخي بوشهر

  1. كاروانسراي دالكي – دشتستان

     

     

    در 23 كيلومتري شمال شهر برازجان در كنار راه قديمي شيراز به بوشهر و در وسط دهستان دالكي آثار زيبايي بر جاي مانده ازاواخر دوره قاجار به نام كاروان سراي «دالكي» وجود دارد.
    اين اثر ارزشمند به دستور مشيرالدوله والي وقت فارس و توسط شخصي به نام محمد رحيم بنا شد. اين كارون سرا از جمله بناهاي حياط دار چهار ايواني است كه فرم رايج معماري وقت در آن رعايت شده است. حياط مركزي آن داراي ابعادي در اندازه 7/30 × 30/60 است. پيرامون كاروان سرا دو رديف بنا وجود دارد كه در بخش پيشين اطاق هايي موجود است كه بدون واسطه به داخل حياط راه مي يابند. اين اطاق ها يك اطاقك كوچك را نيز در پيش دارند. در بخش پشتي تالارهاي ستون داري است كه به منظور نگه داري چهار پايان يا اصطلاحا اصطبل ايجاد شده است.

     
     

    مجموعه حاج رييس - بوشهر

     

     

    اين بنا مجموعه اي از پنج ساختمان تو در تو است كه در اواسط دوره قاجاريه توسط تاجري سرشناس به نام آقاي حاج عبدالرسول طالبي معروف به حاج رييس ساخته شده است.
    موقعيت مكاني اين بنا به دليل انجام معاملات تجاري جهت خروج و ورود كالاهاي تجاري از كشتي ها، نزديك به دريا بنا گرديد و فاصله آن تا دريا 6 متر است.
    در واقع قسمتي از اين مجموعه بزرگ محل سكونت مالك و قسمت ديگري محل كار منشي ها بوده است. به تبع بافت قديم بوشهر، مصالح به كار رفته، سنگ هاي مرجاني و گچ مي باشد و در پوشش سقف از چوب هاي صندل و حصيري به نام بوريا استفاده شده است. در ساخت در و پنجره ها نيز از چوب ساج كه محصول كشورهاي آفريقايي بوده استفاده شده است. كثرت درب و پنجره هاي اين بنا جهت كوران شدن هوا و خنكي فضاي داخلي بنا در تابستان بوده است.


1
X