به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

سوگ ها وعزاها زاهدان (سيستان وبلوچستان )

سوگ‌ها و عزا‌ها

 

 

مردم سيستان و بلوچستان پيرو دين مبين اسلام هستند. در سيستان بيشتر مردم شيعه اثني عشري و عده‌اي نيز مذهب تسنن (حنفي) دارند، ولي در بلوچستان بيشتر مردم داراي مذهب سني حنفي هستند.
برگزاري سوگ‌ها و عزاهاي عمومي در بين اهل تسنن و تشيع همچون ساير نقاط كشور صورت مي‌گيرد، ولي به عزاداري‌هاي خصوصي اهميت خاصي مي‌دهند. اين اهميت نشانه الفت و همبستگي عميقي است كه در ميان مردم سيستان و بلوچستان وجود دارد. موقعي كه كسي مريض مي‌شود همه بستگان و همسايگان براي ديدن بيمار مي‌روند. اين عيادت را اصطلاحاً «پرسه» مي‌گويند. در مجلس پرسه معمولاً پيرمردها قصه‌اي براي ديگران نقل مي‌كنند و از مهمانان با چاي و قليان پذيرايي مي‌شود.
اگر بيمار بهبود نيافت و فوت كرد، مجلس پرسه به مجلس عزا و سوگواري مبدل مي‌شود. حاضرين به گريه و زاري مي‌پردازند، مراسم تدفين برپا مي‌شود. اگر متوفي زن باشد او را زن و اگر مرد باشد او را مرد غسل مي‌دهد. پس از غسل، متوفي را در كفن مي‌پيچند و آخوند محل (مولوي) و مردم بر ميت نماز مي‌خوانند. سپس متوفي را در تابوت قرار مي‌دهند و به گورستان حمل مي‌نمايند. موقعي كه تابوت به گورستان نزديك شد، مردمي كه در گورستان جمع شده‌اند به احترام متوفي به استقبال جنازه مي‌روند. جنازه را در گور قرار مي‌دهند. يكي از نزديكان متوفي صورت ميت را باز مي‌كند و اجازه مي‌دهد همگان براي آخرين بار او را ببينند. پس از آن روي مرده را مي‌پوشانند و قبر را با خاك پر مي‌كنند، آنگاه مقداري خرما به حاضران احسان مي‌شود كه خوردن آن را ثواب مي‌دانند. پس از اين مرحله همة حاضرين به خانة متوفي باز مي‌گردند و پس از خوردن چاي و كشيدن قليان و خواندن فاتحه متفرق شده و به خانه‌هاي خود مي‌روند.
معمولاً، بستگان متوفي افرادي را كه در مراسم تدفين حضور داشتند به ناهار دعوت مي‌كنند و نزديك‌ترين فرد متوفي به مدت سه روز در خانه مي‌ماند. در اين مدت جهت تسلاي خاطر او به ديدنش مي‌روند. روز سوم نيز به عمل خير طبخ و احسان غذا مي‌پردازند. در روز چهارم اهالي را براي صرف ناهار دعوت مي‌كنند و براي آمرزش روح متوفي فاتحه مي‌خوانند و صلوات مي‌فرستند. پس از گذشت يك سال از تاريخ فوت، همگان را به ناهار دعوت مي‌كنند و پس از صرف ناهار فاتحه مي‌خوانند و صلوات مي‌فرستند و متفرق مي‌شوند. بدين ترتيب آخرين احترام نسبت به فرد فوت شده به عمل مي‌آيد.

 

نژاد

 

 

پيشينة تاريخي و ويژگي خاص موقعيت سرزمين سيستان و بلوچستان و همجواري آن با كشورهاي همسايه باعث تعدد و تداخل در نژادها و بعضاً ادغام بعضي از آنها گرديده است. اقوام و نژادهايي مانند دراويدي، براهويي، جدگالي، سندي و … باعث به وجود آمدن تيره‌هاي متنوع سفيد پوست و سياه پوست گرديده است. اما با اين همه، مردم سيستان و بلوچسان به لحاظ نژادي مانند ديگر نقاط ايران از اقوام آريايي‌هاي مهاجر هستند.


1
X