به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

مراسم اوشيدر وسحر خواني (سيستان وبلوچستان )

مراسم اوشيدر

 

 

برگزاري اين مراسم در ميان مردم آبادي‌هاي كنار هيرمند رواج دارد. شيوة اجراي اين مراسم بدين ترتيب است كه شب قبل از عيد دختر زيبايي را بر شتر آذين شده سوار مي‌كنند و به كنار رود هيرمند مي‌برند. در آنجا گروه مردان و زنان از هم جدا مي‌شوند. مردان دور از اجتماع زنان و دختران به كناري مي‌روند و به شادي مي‌پردازند. زنان، دختر زيبا را كه «اوشيدر» نام نهاده‌اند برهنه داخل آب مي‌كنند و تا نيمه شب به رقص و پايكوبي مي‌پردازند. پس از آن، دختر را با همان آئين به خانه باز مي‌گردانند. اين مراسم بي‌گمان اشارتي به باورهاي زرتشتيان است.

 

 

مراسم سحرخواني

 

 

در ايام ماه مبارك در سيستان مراسمي به نام «سحرخواني» برگزار مي‌شود، بدين ترتيب كه عده‌اي مرد يا نوجوان به در منازل رفته و ترانه‌هاي محلي مي‌خوانند كه در زير به نمونه‌هايي از آن‌ها اشاره مي‌شود:
رمضوا الله الله رمضو رمضو آمده برخورد و كلو
رمضو الله الله رمضو رمضو الله خوشنوم خدا
روزه مي‌گيره لاغر مي‌شوي روزه مي‌خوره تو كافر مي‌شوي
رمضو آمده ميهمانش كنه اشتر بابه ره قربونش كنه
اشتر بابا قربون نشوه گاو گوساله ره قربانش كنه
پس از خواندن اين ترانه‌ها، با صداي بلند به صاحب خانه مي‌گويند جواب يا سؤال. صاحب خانه مقداري ميوه و يك كله قند يا شيريني و خرما در مجمعه گذارده و به آنان تقديم مي‌كند. سپس آنان به در خانه ديگري مي‌روند و همين ترانه‌ها را مي‌خوانند. اين مراسم يادگار دوراني است كه در آن مردم را به انجام مراسم رمضان تشويق مي‌كردند.


1
X