به وبلاگ ايران نگين درخشان كشورهاي قاره آسيا خوش آمديد

رودها ودرياچه هاي طبيعي اراك

رودخانه تفرش ( آب كمر )

 

 

اين رودخانه از بلندي هاي گيان و عبد الله ، سرچشمه گرفته كه در گذر از مناطق مختلف آن را به اسامي محلي چون خلجان و آب كمر مي نامند . اين دورخانه از شمال خاوري بازرجان و دادغان و عز الدين گذشته و در جلاير با رودخانه قره چاي يكي مي شود .

 
 

209

درياچه يا كوير ميقان

 

 

درياچه يا كوير ميقان در شمال شرقي اراك ودر دشت فراهان قرار دارد ،مساحت آن بين 100تا 110كيلومتر متغير است و حدود 1655 متر از سطح دريا ارتفاع دارد. آب درياچه شور است .محدوده درياچه از جهت اقليمي داراي زمستانهاي معتدل است همين ويژگي سبب مي گردد كه در پاييز و اوايل زمستان زيستگاه پرندگان ،بويژه پرندگان مهاجر با شد.اين پرندگان در سفر طولا ني خود از نواحي سرد سير شمال به سرزمينهاي گرمسير جنوب ايران از نيمه دوم آبان تا نيمه اول دي ماه در اين منطقه بسر مي برند

درياچه سد خاكي هندودر

 

 

اين سد خاكي در 30 كيلومتري جنوب شهر شازند و در 2 كيلومتري شمال هندودر، مجاور روستاي قاييدان از توابع سربند واقع شده است و ظرفيت آن دو ميليون و پانصد مترمكعب آب است. درياچه سد هندودر، در حال حاضر يكي از تفرجگاه هاي شهرستان شازند و استان مركزي محسوب مي شود و سرسبزي اطراف آن منظره زيبايي به وجود آورده است.

رودخانه قم‌ رود

 

 

شاخه اصلي اين رودخانه از ارتفاعات شيب شرقي در جنوب گلپايگان و غرب خوانسار (كوه‌هاي مورستان،ميشه و قره داغ) سرچشمه مي‌گيرد و پس از تلاقي با رودخانه خرقاب و خمين با نام لعل بار از جنوب محلات و غرب دليجان به سوي قم سرازير مي‌شود و در ناحيه پل دلاك به قره‌چاي مي‌پيوندد و به مسيله مي‌ريزد.
منطقه‌اي كه اين رودخانه در آن واقع شده‌است به اندازه منطقه سربند و شرا سرسبز نيست، اما اين رودخانه نيز در مسر خود به ويژه در نزديكي محلات امكانات تفرجگاهي قابل توجهي پديد آورده‌است. همجواري اين رودخانه با جاذبه‌هاي طبيعي شهر زيباي محلات، پارك و گلخانه‌هاي آن از يك طرف و آب گرم معدني محلات از طرف ديگر و همچنين آثار تاريخي نراق، نيمور و خورهه، يك كانون سياحتي مناسب به وجود‌آورده‌است.
احداث سد مخزني 15 خرداد در عباس‌آباد دليجان نيز امكانات مناسبي را براي توسعه تفرجگاهي به ويژه در زمينه‌هاي اسكي روي آب، ماهي‌گيري و ساير ورزش‌هاي آبي فراهم آورده‌است. پيرامون درياچه اين سد شرايط مناسبي براي ايجاد كمپ‌هاي تفرجگاهي دارد.

 
 

ساير درياچه ها

 

 

ساير درياچه هاي سدهاي استان عبارتنداز:
درياچه سد انحرافي كوچري، بر روي رودخانه گلپايگان، واقع در گلپايگان.
درياچه بند ساوه، واقع در 37 كيلومتري ساوه.
درياچه سد كوچري، بر روي رودخانه قمرود واقع در 12 كيلومتري جنوب گلپايگان.
درياچه سد ساروق بر روي رودخانه ساروق واقع در حوالي اراك.
درياچه سد چمن ميرزا، بر روي رودخانه مسيل آشتيان (آهو)، واقع در 5 كيلومتري آشتيان.
درياچه سد جيريا، بر روي رودخانه جيريا (شاخه قره چاي)، واقع در حوالي اراك.
درياچه سد آشيانه، بر روي مسيل آشيانه، واقع در خمين.

 

 

درياي سد غدير

 

 

سد آبي – برقي غدير در تنگه فرقان در 25 كيلومتري شهر ساوه واقع شده است. اين سد علاوه بر تامين آب كشاورزي دشت ساوه آب آشاميدني منطقه پايين دست سد را نيز تامين مي كند. اين درياچه و اراضي پيراموني آن يكي از تفرجگاه هاي مناسب منطقه است و در فصل بهار و تابستان در اشكال مورد استفاده قرار مي گيرد.


1
X