گورستان پنبه شلوار |
پنبه شلوار روستايي است كه در 6 كيلومتري جنوب شرقي تبريز و 2 كيلومتري جنوب استخر ائل گؤلي واقع شده است. اين قريه گورستاني باستاني و وسيع با سنگ قبرهاي بزرگ و ميلهاي عظيم و پابرجا دارد. |
گورستان كججان |
روستاي كججان از توابع سردرود اسكو است و گورستاني تاريخي دارد. اين گورستان بر دامنه و كمرة تپهاي در شرق رودخانة كججان واقع شده و مجموعهاي از نمونههاي عالي خط، طراحي و مجسمهسازي و حجاري است. در اين گورستان مقابر خواجه محمد كججاني، خواجه احمدشاه، خواجه علي، قاضي عمر خراساني، خواجه عوض، امير غياثالدين محمد و دهها تنها ديگر از رجال علم و سياست و عرفان قرار دارد. |
گورستان بادميار (قدمگاه) |
در شمال قرية قدمگاه آذرشهر، گورستاني به چشم ميخورد كه داراي سنگ نبشتهها، حجاريها و مجسمههاي متنوعي است. سنگ نبشتهها و لوح قبرها به دو خط كوفي و ثلث نوشته شدهاند. خطوط كوفي اغلب شيوهاي نزديك به تعليق دارند و بهترين نمونة آن سنگ نبشتة قبر خواجه علي و پيرچوپان است. خواجه علي از عرفاي مريد خواجه يوسف دهخوارقاني و پير چوپان برادرزادة وي بوده است. بر روي سنگ قبر اين دو، تاريخ 699 و 724 هجري قمري به چشم ميخورد. |
گورستان پيرحيران |
اين گورستان به نام خواجه يوسف دهخوارقاني ملقب به پير حيران يا باباحيران كه از عرفاي بزرگ زمان خود بود معروف است و در ميان باغهاي آذرشهر قرار دارد. وسط گورستان، اطاق كوچكي است كه محل دفن خواجه يوسف است. سنگ مرمرين بزرگي بر ديوار غربي اطاق نصب كردهاند كه در آن تاريخ 1159 آمده. اما با توجه به كتيبة روي قبر كه تاريخ وفات خواجه را 670 ذكر كرده است، احتمالاً تاريخ 1159 نادرست است. |
گورستان آخماقيه |
روستاي آخماقيه در 13 كيلومتري شمال شرقي اسكو قرار دارد. آخماقيه گورستان كهن بزرگي دارد كه صدها سنگ قبر حجاري شدة بزرگ و كوچك و چند مجسمة قوچ در آن به چشم ميخورد. بزرگترين اين سنگها متعلق به قبر خواجه امينالدين صدقه است كه بر حاشية بالاي ديوارههاي آن با خط ثلث زيبايي نوشتههايي كنده شده است. اين شخص با سلطان محمد غازان معاصر بود و بعيد نيست كه همان خواجه امينالدين، مقرب درگاه سلطان محمد باشد. |
گورستان ورنق |
روستاي ورنق از توابع سردرود اسكو است و گورستان آن قدمت تاريخي در خور توجهي دارد. روي قبرهاي كهنه و مخروبة اين گورستان، لوح، صندوق و قوچهاي سنگي متعددي ديده ميشود كه غالب آنها شكسته شدهاند. سالخوردگان روستا اين محل را گورستان مشايخ مينامند. شيوة حجاري كتيبهها و صندوقهاي قبر و همچنين تاريخهايي كه به ندرت سالم ماندهاند، نشان ميدهد كه در اين روستا نيز از قرن هفتم هجري به بعد گرايش به انزوا و تصوف معمول و مورد عنايت بوده است. |